Rzucić to wszystko …. kośćmi – 6 sposobów na wykorzystanie kości do gry na lekcji

Kostka do gry. Losowość, suspens, niewiadoma. Przyjemny ciężar w dłoni, wyczuwalna pod palcami faktura wyżłobionych symboli. I jeszcze ten charakterystyczny odgłos toczenia po powierzchni stołu. Kości do gry to nie tylko doznanie czysto intelektualne. Kości są multisensoryczne! I to właśnie sprawia, że doskonale sprawdzają się podczas lekcji.

Jeżeli wydaje ci się, że kostka do gry to tylko banalny sześcian, którym turlasz po stole, grając od czasu do czasu w planszówki,  jesteś w ogromnym błędzie. Współczesne kości do gry to feeria kolorów oraz materiałów. Do wyrobu kości wykorzystuje się tworzywa takie jak akryl, drewno, czy metal, a także formy w różnorodnych kształtach: ścianek kości wcale nie musi być sześć, może ich być równie dobrze cztery czy osiem, a nawet i dwadzieścia. Na tych ściankach znajdziesz zarówno tradycyjne kropki, jak i cyfry, czy obrazki.

O zastosowaniu obrazkowych kości opowieści pisaliśmy już w artykule o Story Cubes. Dzisiaj opowiem wam o niezwykłych zastosowaniach z pozoru zwykłej sześciennej kostki z kropkami.

1. Kości w ruchu

(na lekcje z młodszymi dziećmi)

Najbardziej uniwersalna metoda wykorzystania sześciennej kości do gry na lekcji polega na przypisaniu cyfrom 1-6 treści, na której chcemy się podczas zajęć skoncentrować.

Wystarczy, że liczbom od 1 do 6 przypiszesz kolor. Dzieciaki biegają po klasie i – w zależności od wyniku rzutu kostką – odnajdują i dotykają przedmiot w danym kolorze. Jest i utrwalenie słownictwa, i zabawa.

Tę zabawę możesz powtórzyć podczas utrwalania nazw przedmiotów szkolnych czy części garderoby.

2. Kości zaczynają zdania

(na lekcje z młodzieżą i dorosłymi)

Liczbom od 1 do 6 przypisujemy początek zdania. Każdy z uczniów rzuca kostką. Wynik rzutu determinuje, które zdanie uczeń ma dokończyć. W ten sposób możemy np. poćwiczyć zdania warunkowe:

1 – If I have time this weekend…

2 – If it rains tomorrow…

3 – If I can’t sleep tonight…

4 – If I catch a cold…

5 – If I can afford it…

6 – If I carry on learning English…

koście do gry na zajęciach

W bardzo podobny sposób możemy przećwiczyć zadawanie pytań i udzielanie odpowiedzi. Wystarczy podzielić uczniów w pary, dać każdej parze kostkę i listę początków pytań 1-6, np.

1 – Are you…?

2 – Do you…?

3 – Can you…?

4 – Will you…?

5 – Did you…?

6 – Have you…?

albo:

1 – How many…?

2 – How much….?

3 – How often…?

4 – How long… ?

5 – How far…?

6 – How…?

Aktywność z losowo zadawanymi pytaniami świetnie sprawdzi się jako icebreaker w dużej grupie, dając uczniom wskazówki do tworzenia zgrabnych pytań, które będą mogli sobie nawzajem zadać. Nadaje się też idealnie na zajęcia back to school, kiedy nasi uczniowie mają dużo do powiedzenia, np. o tym jak spędzili wakacje lub ferie zimowe. Wtedy do pociągnięcia ich za język wystarczą proste pytania zadawane przez innych uczniów.

3. Dwie kości = dwanaście czasów

(na lekcje z młodzieżą i dorosłymi)

Czy wiesz, że konstrukcji czasowych w języku angielskim jest dokładnie 12? To akurat dwie kości. Przypisz liczbom 1-12 poszczególne formy (od Present Simple po Future Perfect Continuous) i poproś uczniów o układanie zdań z zadanymi czasownikami w czasach, które wylosują.

4. Roll a sentence

(na lekcje ze starszymi dziećmi, młodzieżą i dorosłymi)

Zabawy typu roll a sentence to klasyka, której nie znać po prostu nie wypada. Te zabawy potrafią zająć uczniów na dłuższy czas, a wymagają niewielkiego przygotowania, polegającego na stworzeniu tabelki ze słowami lub strukturami, które chcemy poćwiczyć. Każdy kolejny rzut kością odpowiada kolejnemu elementowi zdania.

Przygotowane dla naszych uczniów podpowiedzi mogą być bardzo dokładne i obszerne, jak tutaj:

kostki do gry na lekcji

Mogą też być bardziej ogólne i pozostawiające więcej swobody, np.

kostki do gry na zajęciach językowych

5. Storytelling

(na lekcje ze starszymi dziećmi, młodzieżą i dorosłymi)

Tym razem to uczniowie przygotowują tabelkę sami dla siebie. Poproś ich o wymyślenie 6 (lub 12) postaci, 6 (lub 12) czasowników oraz 6 (lub 12) miejsc. Po zapełnieniu tabelki wymyślonymi przez siebie postaciami, czasownikami i miejscami, będą rzucać trzema kośćmi, a wynik rzutu będzie determinować rozwój opowiadanej przez nich historii.

6. Ślepy los

(na lekcje z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi)

Kto zadał pracę domową? Nauczyciel. Kto wyznaczył zadania? Nauczyciel. A może by tak zdjąć z siebie odium odpowiedzialności i zdać się na ślepy los?

W niewielkich grupach możemy każdemu uczniowi przypisać numerek 1-6 i ustalić, że od rzutu kostką zależy kto odpowiada na pytanie, rozwiązuje zadanie itp.

W większych klasach od rzutu kostką możemy uzależnić, które zadania z podręcznika wykonają uczniowie. W tym celu przyporządkowujemy poszczególne zadania z podręcznika numerkom 1-6. Klasę dzielimy na grupy, każda z grup rzuca kością: wynik rzutu decyduje, które zadanie wykonuje grupa.

Rzut kostką może również zadecydować o takich rzeczach jak:

  • liczba zdań do napisania,
  • liczba wyrazów do powtórzenia lub zanotowania,
  • liczba pytań do zadania,
  • liczba hashtagów, którymi uczniowie podsumują czytany tekst.

A na koniec lekcji, kiedy zostanie nam jeszcze trochę czasu na gry i zabawy, możemy wykorzystać kostkę do dokonania wyboru gry. Wystarczy, że każdej cyfrze przypiszemy jakąś zabawę i poprosimy któregoś z uczniów o wykonanie decydującego rzutu.

 

Przychodzą ci jeszcze jakieś niezawodne pomysły na wykorzystanie kości do gry na lekcji języka angielskiego lub innego języka obcego? Podziel się nimi w komentarzach.

Nie wiesz skąd wziąć kości do dowolnego wykorzystania na swoich zajęciach. Zajrzyj do naszego sklepu dla nauczycieli.

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Odkryj więcej...

Praca metodyka w szkole językowej

Praca metodyka w szkole językowej

Metodyka nauczania języków obcych – każdy z nas ma z nią do czynienia. W szkołach językowych, szczególnie tych większych, sprawami związanymi z nadzorowaniem pracy lektorów

Czytaj »

2 Responses

    1. I jest jeszcze kilka fajnych aplikacji na telefon, chociażby Shake’em Dice albo Talking Dice 3D, ale ja najbardziej lubię jednak prawdziwe kości 😀

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *