Menu
No products in the cart.
No products in the cart.
Menu

Story Cubes – 5 sposobów na wykorzystanie kości opowieści na zajęciach

Czy pamiętasz to uczucie z dzieciństwa, które towarzyszyło zbieganiu ze wzgórza? To nieustanne nabieranie prędkości aż do momentu, gdy zostały jedynie dwa wyjścia – zatrzymać się albo przewrócić? Tak właśnie działają Story Cubes! Jeżeli pozwolisz ponieść się emocjom, Twoje umiejętności snucia opowieści z pewnością Cię zaskoczą!

Story Cubes, znane niektórym jako kości opowieści, zostały stworzone przez irlandzkiego coacha i trenera kreatywności – Rory’ego. Na początku te dziewięć kostek, zamkniętych w zgrabnym pomarańczowym pudełku, miało stanowić unikalne narzędzie wspomagające pracowników korporacji w kreatywnym rozwiązywaniu problemów. Szybko okazało się jednak, że Story Cubes są również pomocą dla nauczycieli oraz pobudzającą kreatywność rozrywką dla całej rodziny.

Wielu lektorów języków obcych wykorzystuje to niepozornie wyglądające narzędzie do pracy z uczniami w różnym wieku. Dzisiaj chcę przedstawić Wam pięć pomysłów na wykorzystanie Story Cubes w trakcie lekcji języka obcego.

Gra w skojarzenia

To bardzo proste, świetnie nadające się na rozgrzewkę ćwiczenie, opracowała Dominika Piechowicz, autorka bloga Funglish.

Każdy z uczestników zabawy rzuca swoją kostką. Wylosowany obrazek stanowi nasz punkt wyjścia. Zadaniem wszystkich uczestników jest stworzenie listy skojarzeń prowadzących do wylosowanego obrazka. Bardziej zaawansowana wersja zakłada wykorzystanie słowników, dzięki czemu uczniowie będą mogli poznać nowe słownictwo oraz oswoić się z narzędziem, jakim jest słownik.

Pytanie i odpowiedź

To ćwiczenie również opracowała Dominika. Możecie zapoznać się z nim dokładniej w poście na blogu Funglish.

Ta zabawa ma na celu zachęcenie naszych uczniów do rozpoczęcia konwersacji w języku obcym. Mamy tutaj podział na dwie konkretne role. Osoba A zadaje pytania. Osoba B ma udzielić na nie odpowiedzi. Żeby jednak nie było zbyt łatwo, osoba B, po usłyszeniu pytania, każdorazowo wykonuje rzut kostką. Obrazek, który pojawił się na ściance Story Cube musi zostać wpleciony w odpowiedź.

Story Cubes

Opowieści moderowane

Teraz czas na nieco bardziej złożone ćwiczenie, które opracowała Ania Barbarska, autorka bloga IceBreaker.

W trakcie wykonywania tej aktywności, nasz uczeń ma za zadanie rzucić kostkami Story Cubes i stworzyć historię na podstawie dziewięciu wylosowanych grafik.

Żeby uczynić zabawę łatwiejszą i zachęcić do opowiadania, możemy moderować opowieść ucznia.

Wasze ostatnie zajęcia były poświęcone tematyce zbrodni? Poproś o stworzenie opowieści na temat śledztwa, które toczyło się po morderstwie pani Teodory mieszkającej w sąsiedztwie. Dzięki temu odrobinę ułatwisz swojemu uczniowi zabawę i zyskasz pewność, że przyswoił słownictwo z ostatnich zajęć.

Więcej o tej aktywności możesz dowiedzieć się z posta Ani TUTAJ

Improwizowany storytelling

Zaproponowany przez Karolinę Lubas, autorkę bloga Karolina Lubas English Teacher, Storytelling improwizowany, wymusza na naszych uczniach ciągłą aktywność. W przeciwieństwie do Opowieści Moderowanej, uczestnik zabawy, nie ma bowiem możliwości wcześniejszego przygotowania swojej historii.

Na początku zaznaczamy, czego ma dotyczyć historia bądź sam jej początek – wakacyjna podróż, przygoda z dzieciństwa czy może plany na przyszłość? Później uczeń losuje pierwszy obrazek na swojej Story Cube i zaczyna opowiadać. W momencie, gdy uczeń mówi, my rzucamy następnymi kostkami. Każdy kolejny obrazek musi być na bieżąco wplatany w opowieść.

Dokładniejszy opis tej aktywności znajdziecie w poście na blogu Karoliny

Wymówki

Czy wśród czytelników znajdzie się chociaż jedna osoba, która nigdy nie musiała się z niczego tłumaczyć? Umiejętność wyjaśnienia dlaczego spóźniliśmy się do pracy albo nie pojawiliśmy się na urodzinach cioci Krysi wcześniej czy później przyda się każdemu z nas. Ćwiczenie tej umiejętności i ćwiczenie języka obcego postanowił połączyć Sławek Mączka z bloga GettinEnglish

Ta zabawa polega na tworzeniu wymówki na podstawie wylosowanych obrazków. Na początku należy ustalić, jakiej sytuacji dotyczyć będzie rozmowa, która zostanie przeprowadzona. Spóźnienie do pracy? Obcierka samochodu? Trzy nieodebrane połączenia od mamy?

Kiedy ustalimy już kontekst osoba, która będzie musiała się tłumaczyć, rzuca kostkami i zaczyna swoją opowieść. Przy tej aktywności bardzo istotne jest to, żeby wypowiedź miała sens i była spójna do tego stopnia, żeby umożliwić wszystkim uczestnikom dalszą dyskusję – tworzenie kontrargumentów i zadawanie dokładnych pytań.

Dokładniejszy opis tej aktywności przygotowanej przez Sławka możecie znaleźć TUTAJ

 

Jestem przekonana, że te pięć aktywności świetnie się sprawdzi na początku Twojej przygody ze Story Cubes! Pamiętaj, że te magiczne kostki to narzędzie kreatywne. Liczba sposobów ich wykorzystania jest niemalże nieograniczona. My sami nieustannie wpadamy na coraz to nowe pomysły.

Może znasz jakieś ciekawe sposoby na pracę z użyciem Story Cubes, które nie zostały wspomniane w tym artykule? Jeśli tak, koniecznie daj znać w komentarzach!

 

Jeśli chcesz wykorzystać Story Cubes na swoich zajęciach możesz kupić je w naszym sklepie!

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Odkryj więcej...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • 22 400-13-50
  • sklep@teacherscorner.pl
  • Branickiego 11/10
    02-972 Warszawa

Zapisz się do newsletter'a

Please wait...

Dziękujemy!

  • 22 400-13-50
  • sklep@teacherscorner.pl
  • Branickiego 11/10
    02-972 Warszawa

Zapisz się do newsletter'a

Please wait...

Dziękujemy!