Wielu lektorów, po latach pracy związanej z nauczaniem języków obcych, posiada pokaźną kolekcję materiałów. Często pada magiczna obietnica: „nie przygotowuję kolejnych; mam już tyle, ile potrzebuję”. Bywają jednak materiały, na widok których rozbudza się nasza wyobraźnia i wiemy, że musimy włączyć je do naszej kolekcji. Jednym z takich materiałów dla wielu osób są zdjęcia, grafiki i obrazki.
Wykorzystanie zdjęć na lekcji języka obcego ma wiele zalet. I nie chodzi mi tutaj jedynie o to, że wyglądają one ładnie i mogą przemawiać swoją estetyką do naszych uczniów.
Pokazując zdjęcia, poszerzamy płaszczyznę komunikacji o element wizualny. Większość osób to wzrokowcy. Badania wskazują, że aż 90% populacji myśli obrazami – i nie chodzi tutaj jedynie o pokolenie milenialsów.
Obraz trafia do świadomości naszych uczniów znacznie szybciej. Pozostaje w niej również na dłużej. Zdjęcia na lekcji języka obcego możemy potraktować jako materiał, który będziemy traktować dosłownie – odnosić się do niego jedynie w zakresie, który został wyraźnie sformułowany – jak i metaforycznie – rozszerzając nasze działania również o to, co możemy sobie dopowiedzieć i czego należy się domyślić. Dzięki temu, możemy się odnieść do dużo szerszego zakresu treści, niż chociażby przy pracy z dowolnym tekstem.
Użycie odpowiednio wyselekcjonowanych zdjęć na lekcji pomoże również zaangażować uczniów w dyskusję i zachęci do aktywnego udziału w zajęciach.
W poszukiwaniu zdjęć
Często nauczyciele, którzy chcieliby wykorzystać zdjęcia na lekcji, nie wiedzą, gdzie powinni ich szukać. Pojawiają się również pytania o prawo do wykorzystania cudzych fotografii. Poniżej lista miejsc, w których możecie znaleźć grafiki i zdjęcia.
1. Rób własne zdjęcia
W dzisiejszych czasach, większość z nas ma przy sobie nieustannie telefon z aparatem. Dlaczego by nie wykorzystać codziennych okazji do zebrania materiałów na zajęcia? Własne zdjęcia możesz robić wszędzie – w podróży, na lekcji, na wakacjach, w domu. Przecież nigdy nie wiesz, kiedy takie zdjęcia mogą okazać się pomocne.
Robiąc zdjęcia, możesz zwrócić uwagę na linguistic landscape: zaskakujące tabliczki, oznakowania, błędne tłumaczenie menu – to bardzo fajny materiał na zajęcia.
2. Zbiory naszych uczniów
Chyba każdy ma jakieś zdjęcia na telefonie. Poproś w trakcie zajęć o pokazanie fotografii z ostatniej wycieczki.
Dorosłego kursanta, który wybiera się na zagraniczny wyjazd, poproś o przywiezienie kilku zdjęć ze wspomnianymi już znakami i tabliczkami, które znajdzie w przestrzeni publicznej odwiedzanego miejsca.
3. Zapytaj wujka Google
To prawda – większość zdjęć dostępnych w Google Images jest chroniona prawami autorskimi i nie możesz np. sprzedać zawierającego je kursu. Możesz za to wykorzystać te zdjęcia na prowadzonych przez siebie zajęciach – nazywamy to fair use.
Google Images możesz również wykorzystać do pokazania zdjęć na zajęciach, kiedy twój uczeń zapyta cię o znaczenie jakiegoś realnego, namacalnego rzeczownika. Zamiast podawać słowną definicję posłuż się obrazem!
4. Serwisy z darmowymi zdjęciami, np. Pixabay
Większość zdjęć, które tam znajdziesz, możesz kopiować i modyfikować (nawet w celach komercyjnych), ponieważ zostały one udostępnione na licencji Creative Commons.
Zdjęcia, które znajdziesz na tego typu stronach możesz wykorzystać również wtedy, kiedy brakuje ci zdjęć na bloga lub fanpage.
5. Instagram
Zdjęć znalezionych na Instagramie nie możemy ściągnąć na żadne urządzenie, jednak istnieje opcja zapisania ich wewnątrz serwisu. Jeśli wyszukamy zdjęcia odpowiednio wcześnie, to będziemy mogli pokazać je uczniom korzystając z telefonu czy tabletu.
6. Pinterest
Jeśli nie masz konta na Pintereście, koniecznie załóż je jeszcze dzisiaj, bo nie znajdziesz w sieci lepszego miejsca do wyszukiwania, zapisywania i katalogowania grafiki. Dodatkowo, na samych zdjęciach Pinterest się nie kończy – znajdziesz tutaj całą masę infografik dotyczących gramatyki czy leksyki.
7. Zamień zdjęcie na grafikę
Przygotowując zajęcia nie musisz skupiać się jedynie na zdjęciach. Na rynku jest wiele produktów, dzięki którym przeprowadzisz fascynujące zajęcia z użyciem obrazów. Polecamy piękne karty metaforyczne Milowe, karty z gry Dixit i przygotowane specjalnie w celu nauczania języków obcych karty StoryBits. Wszystkie te produkty, i wiele więcej, znajdziesz w naszym sklepie Teacher’s Corner.
Zabawa z obrazem
Skoro powiedzieliśmy już sobie, gdzie można znaleźć piękne zdjęcia i grafiki, poświęćmy teraz chwilę na omówienie aktywności, które możemy przeprowadzić z ich wykorzystaniem.
Poniżej przedstawiam kilka sprawdzonych sposobów na wykorzystanie zdjęć, które zagościły w naszych materiałach.
1. Opisywanie
Planujesz wprowadzić na lekcji słownictwo związane z wystrojem wnętrz? Nic prostszego. Przygotuj zestaw zdjęć, na których przedstawione są różne pomieszczenia. Masz zamiar poćwiczyć porównywanie albo przeprowadzić zajęcia przygotowujące do zdawania egzaminów? Odpowiednio przygotowane zdjęcie z pewnością załatwi sprawę.
Tworzenie samodzielnych opisów to również doskonała okazja dla twoich uczniów do przećwiczenia czasów teraźniejszych.
2. Storytelling
Budowanie własnych opowieści może być świetną zabawą. Stanowi też doskonałą okazję do przećwiczenia wielu struktur gramatycznych.
Na lekcji pokaż swojemu uczniowi kilka zdjęć. Niech na ich podstawie stworzy swoje własne opowiadanie.
Aby ułatwić uczniom przećwiczenie konkretnych struktur, możesz przygotować dla nich listę słów pomocniczych, karteczki z podpowiedziami czy checklisty.
3. Przewidywanie przyszłości
Dzięki tej zabawie skutecznie przećwiczysz z uczniem czasy przyszłe. Przedstaw zdjęcie swojemu podopiecznemu i poproś go, żeby opisał, co się wydarzy dalej.
4. Zbuduj komiks
Podczas tej aktywności możesz poćwiczyć ze swoim uczniem pisanie oraz zrobić powtórkę ze słownictwa. Wybierz zestaw kilku zdjęć lub kart obrazkowych, które ułożone jedno obok drugiego obrazować będą ciąg zdarzeń. Przygotuj dodatkowe karteczki i poproś ucznia o wypełnienie ich treścią w taki sposób, żeby powstał komiks.
5. Skojarzenia
Przed zajęciami przygotuj zdjęcie nawiązujące do tematyki, którą chcesz poruszyć w trakcie lekcji. Na początku spotkania pokaż uczniowi przygotowaną przez siebie grafikę i poproś go o stworzenie listy słów, które kojarzą mu się ze zdjęciem. Jeśli chcesz możesz ograniczyć listę do kilku lub kilkunastu słów.
Dajcie znać, czy wykorzystujecie zdjęcia na lekcji. Jeśli tak – koniecznie podzielcie się swoimi pomysłami na aktywnosci w trakcie zajęć.