Powoli zbliża się wrzesień. Już niedługo rozpoczną się zapisy na nowy semestr kursów językowych. Często w tym okresie w głowach właścicieli szkół językowych pojawia się jedno ważne pytanie:
Co powinienem zrobić, żeby moi uczniowie do mnie wracali?
Powoli zbliża się wrzesień. Już niedługo rozpoczną się zapisy na nowy semestr kursów językowych. Często w tym okresie w głowach właścicieli szkół językowych pojawia się jedno ważne pytanie:
Co powinienem zrobić, żeby moi uczniowie do mnie wracali?
Są dylematy, które co roku niezmiennie towarzyszą właścicielom biznesów skupiających się na nauczaniu języków obcych. Każdy lektor chce mieć w swoim grafiku odpowiednią liczbę godzin, a właściciel szkoły językowej sale wypełnione kursantami. W wielu głowach, przed rozpoczęciem nowego semestru pojawia się pytanie – co zrobić, żeby w tym roku również się udało?
Klient, nie uczeń
Pierwszą, podstawową sprawą, na którą musisz zwrócić uwagę, jeżeli chcesz osiągnąć sukces jako właściciel szkoły językowej jest to, że prowadząc swoją własną działalność masz do czynienia nie z uczniami, a z klientami.
Prowadząc odpłatny kurs językowy, stajesz się dostawcą pewnej usługi. Nie tylko nauczycielem ale również biznesmenem, specjalistą do spraw sprzedaży i marketingu. Dla własnego dobra zostaw za sobą szkolno-nauczycielską mentalność.
Pamiętaj, że zawsze warto jest poświęcić kilka chwil i dowiedzieć się więcej o marketingowym podejściu do osób zapisujących się na zajęcia z języka obcego, bo zmiana w spojrzeniu na relację kursant-lektor może wydać obfity plon szybciej niż myślisz.
Nowy klient, stary klient
Wiele czasu i rozważań poświęca się tematyce pozyskiwania nowych klientów. Mówimy o reklamach docierających do coraz szerszego grona potencjalnych odbiorców danej usługi, wspominamy o wystosowaniu efektywnego komunikatu sprzedażowego – te zagadnienia są bardzo ważne, jednak czy najważniejsze?
Często, w nieustającym wyścigu o zwiększenie zasięgów, usługodawcy zapominają o kliencie, którego już mają. Ostrzegamy przed popełnieniem tego błędu!
Badania rynku wskazują, że utrzymanie przy sobie raz pozyskanego klienta wiąże się z kosztami nawet pięciokrotnie niższymi w porównaniu do nakładu finansowego, którego wymaga dotarcie do nowych osób i przekonanie ich do naszej oferty.
Utrzymanie zadowolonego klienta ciągnie też za sobą szereg innych korzyści. Chociażby to, że usatysfakcjonowany klient będzie doskonałym ambasadorem twojej działalności wśród przedstawicieli lokalnej społeczności.
Nie można też zapominać, szczególnie w przypadku biznesów lokalnych, że źródełko nowych klientów nie jest bezdenne. Jeśli przedsiębiorca nie zadba o pozyskanych wcześniej klientów, może znaleźć się w sytuacji, kiedy nie będzie miał już kim ich zastąpić. Natomiast klient, który poczuje się lubiany i dobrze zaopiekowany, zostanie z nami na długie lata.
Daj się pokochać
Ktoś może powiedzieć: no dobrze, trzeba zadbać o starego klienta, jednak jak mam to zrobić?
Jak się okazuje, czasami nie trzeba robić wiele, żeby nasz klient poczuł się mile widzianym gościem. Poniżej podajemy krótkie zestawienie punktów, na które warto zwrócić uwagę.
1. Poznaj swojego klienta
Klient nie powinien być dla usługodawcy anonimową, szarą postacią ograniczającą się jedynie do cyferek w księdze przychodów. Klient to konkretna osoba – ma swój charakter, swoje upodobania, sympatie i antypatie.
Jeśli chcesz, żeby wasza współpraca była długotrwała i owocna, poznaj swojego klienta. Dowiedz się tego, jakim jest człowiekiem i co jest dla niego ważne.
Kiedy klient zobaczy, że interesujesz się nim jako człowiekiem, będzie mu najzwyczajniej w świecie miło i poczuje sympatię do ciebie i twojej szkoły. Wasza współpraca z pewnością stanie się dzięki temu łatwiejsza i przyjemniejsza dla obu stron. No i nie zapominajmy o tym, że jeśli znasz swojego ucznia-klienta, łatwiej ci przygotować dla niego interesujące zajęcia.
2. Słuchaj swoich klientów
Zawsze warto słuchać klientów. Zawsze. Nawet wtedy, a może i szczególnie wtedy, kiedy to co mówią, niekoniecznie nam się podoba.
Co jakiś czas warto zapytać klientów co sądzą o twojej firmie i wykonywanej przez ciebie pracy. Jeśli nie chcesz pytać ich wprost, bo obawiasz się, że nie udzielą szczerej odpowiedni, możesz zawsze zwrócić się do nich z prośbą o wypełnienie anonimowej ankiety.
Pamiętaj o tym, że niezadowolony klient, który rezygnuje ze współpracy, to również cenne źródło informacji. Nawet jeśli nie rozstajecie się w przyjaźni, warto przemyśleć, co spowodowało, że stało się tak, a nie inaczej. Wyciągnięte wnioski będą cenną wskazówką na przyszłość i mogą pomóc uniknąć popełnienia tych samych błędów.
3. Uśmiechnij się
Klienci, pytani w przeróżnych badaniach o czynniki, które wpłynęły na stopień zadowolenia z usługi bardzo często wskazują, że poza profesjonalnie wykonaną usługą, niezwykle ważne jest dla nich pozytywne nastawienie ze strony pracowników firmy i przyjemna atmosfera w miejscu wykonywania tejże usługi.
Siła uśmiechu i uprzejmości potrafi zaskoczyć. Kiedy masz kontakt ze swoimi klientami staraj się zachować szeroki uśmiech na ustach! Klienci, którzy czują się mile widzianymi gośćmi, nie będą chcieli zrezygnować z waszej współpracy.
4. Dbaj o swoje miejsce pracy
Większość ludzi ceni sobie czyste i schludne miejsca. To w zadbanym miejscu można się zrelaksować i poczuć komfortowo.
Jako właściciel biznesu nie możesz pozwolić na to, żeby miejsce, w którym pracujesz odstraszało swoim wyglądem klientów.
Jeśli pracujesz w zabrudzonej sali z podniszczonymi krzesłami – niezależnie od tego jakim mistrzem swojego fachu byś nie był – masz nikłe szanse sprawić, że twoi uczniowie będą się czuć u ciebie dobrze.
Nie można też zapomnieć o dokonywaniu zmian w wystroju wnętrza. Meble nie są wieczne i w pewnym momencie zaczynają się niszczyć. Kiedy okres eksploatacji poszczególnych mebli dobiega końca, warto zainwestować w nowe elementy wyposażenia.
5. Dbaj o siebie i swoich pracowników
Osoby szczęśliwe, zadbane i zadowolone ze swojej sytuacji skutecznie zarażają pozytywną energią innych ludzi wokół. Jeśli chcesz, żeby przychodząc na zajęcia w twojej szkole klienci zawsze czuli otaczające ich pozytywne wibracje, zadbaj o dobre samopoczucie swojej kadry i swoje.
Lektorzy, którzy czują, że mogą liczyć na twoje wsparcie i pomoc, będą bardziej zaangażowani w wykonywanie swoich obowiązków.
6. Przypominaj o sobie
To jeden z bardzo ważnych aspektów!
Kiedy kończą się kursy w szkole językowej i rozpoczynają się wakacje, wielu uczniów nie myśli o tobie. I nie ma w tym nic dziwnego.
Jeśli chcesz, żeby twoi uczniowie powrócili do twojej szkoły kontynuować naukę po wakacyjnej przerwie, musisz im o sobie przypomnieć.
Do utrzymania kontaktu z klientami możesz wykorzystać swoje profile na portalach społecznościowych, o których prowadzeniu dowiesz się więcej z artykułu Social media w służbie językowego biznesu – o czym warto wiedzieć. Przed rozpoczęciem nowego semestru możesz skontaktować się ze swoimi kursantami drogą mailową i zaproponować im ponowne spotkania na zajęciach z języka obcego.
7. Pokaż, że doceniasz
Docenienie wierności i lojalności to zawsze miły gest ze strony usługodawcy. Nie bój się obdarzyć swoich wieloletnich klientów rabatem na zajęcia. Na pewno będzie im miło, jeśli to zrobisz, a wielu z nich poleci cię swoim znajomym
Od czasu do czasu, wykorzystując przeróżne okazje w ciągu roku, możesz obdarzyć swoich uczniów jakimś symbolicznym prezentem – teczką na materiały z zajęć, krówkami, długopisem albo notatnikiem. Wszystkie wymienione przedmioty z pewnością będą mile widziane. Przyozdobione logo twojej działalności mogą również stać się dodatkową reklamą.
8. Pokaż, że dbasz o swój rozwój
Stawaj się nieustannie lepszą wersją siebie – poszerzaj swoje kompetencje, wprowadzaj nowe rozwiązania na zajęciach, rozszerzaj swoją ofertę edukacyjną. I nie zapomnij pochwalić się tym wszystkim swoim klientom!
Nieustanny rozwój jest ważnym elementem każdego biznesu. Również tego związanego z nauczaniem języków.
Nasza lista sposobów na zbudowanie owocnych i przyjacielskich relacji z klientami nie wyczerpuje wszystkich opcji. Jeśli masz pomysły na jej uzupełnienie, daj nam znać w komentarzach!
Są dylematy, które co roku niezmiennie towarzyszą właścicielom biznesów skupiających się na nauczaniu języków obcych. Każdy lektor chce mieć w swoim grafiku odpowiednią liczbę godzin, a właściciel szkoły językowej sale wypełnione kursantami. W wielu głowach, przed rozpoczęciem nowego semestru pojawia się pytanie – co zrobić, żeby w tym roku również się udało?
Klient, nie uczeń
Pierwszą, podstawową sprawą, na którą musisz zwrócić uwagę, jeżeli chcesz osiągnąć sukces jako właściciel szkoły językowej jest to, że prowadząc swoją własną działalność masz do czynienia nie z uczniami, a z klientami.
Prowadząc odpłatny kurs językowy, stajesz się dostawcą pewnej usługi. Nie tylko nauczycielem ale również biznesmenem, specjalistą do spraw sprzedaży i marketingu. Dla własnego dobra zostaw za sobą szkolno-nauczycielską mentalność.
Pamiętaj, że zawsze warto jest poświęcić kilka chwil i dowiedzieć się więcej o marketingowym podejściu do osób zapisujących się na zajęcia z języka obcego, bo zmiana w spojrzeniu na relację kursant-lektor może wydać obfity plon szybciej niż myślisz.
Nowy klient, stary klient
Wiele czasu i rozważań poświęca się tematyce pozyskiwania nowych klientów. Mówimy o reklamach docierających do coraz szerszego grona potencjalnych odbiorców danej usługi, wspominamy o wystosowaniu efektywnego komunikatu sprzedażowego – te zagadnienia są bardzo ważne, jednak czy najważniejsze?
Często, w nieustającym wyścigu o zwiększenie zasięgów, usługodawcy zapominają o kliencie, którego już mają. Ostrzegamy przed popełnieniem tego błędu!
Badania rynku wskazują, że utrzymanie przy sobie raz pozyskanego klienta wiąże się z kosztami nawet pięciokrotnie niższymi w porównaniu do nakładu finansowego, którego wymaga dotarcie do nowych osób i przekonanie ich do naszej oferty.
Utrzymanie zadowolonego klienta ciągnie też za sobą szereg innych korzyści. Chociażby to, że usatysfakcjonowany klient będzie doskonałym ambasadorem twojej działalności wśród przedstawicieli lokalnej społeczności.
Nie można też zapominać, szczególnie w przypadku biznesów lokalnych, że źródełko nowych klientów nie jest bezdenne. Jeśli przedsiębiorca nie zadba o pozyskanych wcześniej klientów, może znaleźć się w sytuacji, kiedy nie będzie miał już kim ich zastąpić. Natomiast klient, który poczuje się lubiany i dobrze zaopiekowany, zostanie z nami na długie lata.
Daj się pokochać
Ktoś może powiedzieć: no dobrze, trzeba zadbać o starego klienta, jednak jak mam to zrobić?
Jak się okazuje, czasami nie trzeba robić wiele, żeby nasz klient poczuł się mile widzianym gościem. Poniżej podajemy krótkie zestawienie punktów, na które warto zwrócić uwagę.
1. Poznaj swojego klienta
Klient nie powinien być dla usługodawcy anonimową, szarą postacią ograniczającą się jedynie do cyferek w księdze przychodów. Klient to konkretna osoba – ma swój charakter, swoje upodobania, sympatie i antypatie.
Jeśli chcesz, żeby wasza współpraca była długotrwała i owocna, poznaj swojego klienta. Dowiedz się tego, jakim jest człowiekiem i co jest dla niego ważne.
Kiedy klient zobaczy, że interesujesz się nim jako człowiekiem, będzie mu najzwyczajniej w świecie miło i poczuje sympatię do ciebie i twojej szkoły. Wasza współpraca z pewnością stanie się dzięki temu łatwiejsza i przyjemniejsza dla obu stron. No i nie zapominajmy o tym, że jeśli znasz swojego ucznia-klienta, łatwiej ci przygotować dla niego interesujące zajęcia.
2. Słuchaj swoich klientów
Zawsze warto słuchać klientów. Zawsze. Nawet wtedy, a może i szczególnie wtedy, kiedy to co mówią, niekoniecznie nam się podoba.
Co jakiś czas warto zapytać klientów co sądzą o twojej firmie i wykonywanej przez ciebie pracy. Jeśli nie chcesz pytać ich wprost, bo obawiasz się, że nie udzielą szczerej odpowiedni, możesz zawsze zwrócić się do nich z prośbą o wypełnienie anonimowej ankiety.
Pamiętaj o tym, że niezadowolony klient, który rezygnuje ze współpracy, to również cenne źródło informacji. Nawet jeśli nie rozstajecie się w przyjaźni, warto przemyśleć, co spowodowało, że stało się tak, a nie inaczej. Wyciągnięte wnioski będą cenną wskazówką na przyszłość i mogą pomóc uniknąć popełnienia tych samych błędów.
3. Uśmiechnij się
Klienci, pytani w przeróżnych badaniach o czynniki, które wpłynęły na stopień zadowolenia z usługi bardzo często wskazują, że poza profesjonalnie wykonaną usługą, niezwykle ważne jest dla nich pozytywne nastawienie ze strony pracowników firmy i przyjemna atmosfera w miejscu wykonywania tejże usługi.
Siła uśmiechu i uprzejmości potrafi zaskoczyć. Kiedy masz kontakt ze swoimi klientami staraj się zachować szeroki uśmiech na ustach! Klienci, którzy czują się mile widzianymi gośćmi, nie będą chcieli zrezygnować z waszej współpracy.
4. Dbaj o swoje miejsce pracy
Większość ludzi ceni sobie czyste i schludne miejsca. To w zadbanym miejscu można się zrelaksować i poczuć komfortowo.
Jako właściciel biznesu nie możesz pozwolić na to, żeby miejsce, w którym pracujesz odstraszało swoim wyglądem klientów.
Jeśli pracujesz w zabrudzonej sali z podniszczonymi krzesłami – niezależnie od tego jakim mistrzem swojego fachu byś nie był – masz nikłe szanse sprawić, że twoi uczniowie będą się czuć u ciebie dobrze.
Nie można też zapomnieć o dokonywaniu zmian w wystroju wnętrza. Meble nie są wieczne i w pewnym momencie zaczynają się niszczyć. Kiedy okres eksploatacji poszczególnych mebli dobiega końca, warto zainwestować w nowe elementy wyposażenia.
5. Dbaj o siebie i swoich pracowników
Osoby szczęśliwe, zadbane i zadowolone ze swojej sytuacji skutecznie zarażają pozytywną energią innych ludzi wokół. Jeśli chcesz, żeby przychodząc na zajęcia w twojej szkole klienci zawsze czuli otaczające ich pozytywne wibracje, zadbaj o dobre samopoczucie swojej kadry i swoje.
Lektorzy, którzy czują, że mogą liczyć na twoje wsparcie i pomoc, będą bardziej zaangażowani w wykonywanie swoich obowiązków.
6. Przypominaj o sobie
To jeden z bardzo ważnych aspektów!
Kiedy kończą się kursy w szkole językowej i rozpoczynają się wakacje, wielu uczniów nie myśli o tobie. I nie ma w tym nic dziwnego.
Jeśli chcesz, żeby twoi uczniowie powrócili do twojej szkoły kontynuować naukę po wakacyjnej przerwie, musisz im o sobie przypomnieć.
Do utrzymania kontaktu z klientami możesz wykorzystać swoje profile na portalach społecznościowych, o których prowadzeniu dowiesz się więcej z artykułu Social media w służbie językowego biznesu – o czym warto wiedzieć. Przed rozpoczęciem nowego semestru możesz skontaktować się ze swoimi kursantami drogą mailową i zaproponować im ponowne spotkania na zajęciach z języka obcego.
7. Pokaż, że doceniasz
Docenienie wierności i lojalności to zawsze miły gest ze strony usługodawcy. Nie bój się obdarzyć swoich wieloletnich klientów rabatem na zajęcia. Na pewno będzie im miło, jeśli to zrobisz, a wielu z nich poleci cię swoim znajomym
Od czasu do czasu, wykorzystując przeróżne okazje w ciągu roku, możesz obdarzyć swoich uczniów jakimś symbolicznym prezentem – teczką na materiały z zajęć, krówkami, długopisem albo notatnikiem. Wszystkie wymienione przedmioty z pewnością będą mile widziane. Przyozdobione logo twojej działalności mogą również stać się dodatkową reklamą.
8. Pokaż, że dbasz o swój rozwój
Stawaj się nieustannie lepszą wersją siebie – poszerzaj swoje kompetencje, wprowadzaj nowe rozwiązania na zajęciach, rozszerzaj swoją ofertę edukacyjną. I nie zapomnij pochwalić się tym wszystkim swoim klientom!
Nieustanny rozwój jest ważnym elementem każdego biznesu. Również tego związanego z nauczaniem języków.
Nasza lista sposobów na zbudowanie owocnych i przyjacielskich relacji z klientami nie wyczerpuje wszystkich opcji. Jeśli masz pomysły na jej uzupełnienie, daj nam znać w komentarzach!
Aleksandra Łukasiewicz
Dziennikarka, copywriter, studentka filologii polskiej