Menu
No products in the cart.
No products in the cart.
Menu

10 niezawodnych sposobów na rozgrzewkę z kartami StoryBits!

Rozgrzewka to jeden z tych tematów, co do ważności których chyba nie trzeba nikogo przekonywać. Pozwala ona uczniom w luźny sposób przestawić się na myślenie w nauczanym języku obcym, a gdy nauczyciel dobrze to rozegra – daje możliwość niepostrzeżenie i bezstresowo przećwiczyć określone struktury. Poniżej przedstawiamy listę wybranych sprawdzonych warm-upów z kartami StoryBits! 

Na początek, zanim przejdziemy do ćwiczeń, dwie praktyczne wskazówki: przy planowaniu rozgrzewki z kartami StoryBits warto czasem wyselekcjonować odpowiednie karty, jeśli chcemy skupić się na konkretnym zagadnieniu. Wtedy na lekcji wszystko pójdzie sprawniej. Druga kwestia to określenie, czy dajemy uczniom całkowitą swobodę w doborze języka, czy chcemy ich ukierunkować na przećwiczenie określonych struktur. Nieraz warto pozwolić im na odrobinę szaleństwa, ale z drugiej strony takie ograniczanie do użycia konkretnych zagadnień to doskonały sposób na przećwiczenie słówek czy gramatyki w mówieniu. Ogólnie wszystko zależy od was oraz od możliwości i preferencji waszych uczniów!

Jak dobrze się znacie?

Istnieje kilka wariacji tej rozgrzewki. W pierwszym wariancie słuchacz wybiera kartę, która przedstawia sytuację, z którą w jakiś sposób się utożsamia. Pozostali kursanci zgadują, o co chodzi, zadając przy tym odpowiednie pytania. W drugiej opcji uczeń losuje kartę i musi stwierdzić, do kogo z grupy ona jego zdaniem pasuje i uzasadnić dlaczego.

Pierwsza propozycja świetnie sprawdzi się na zajęciach z nowymi grupami. Druga zapewni dobrą zabawę słuchaczom, którzy już trochę się znają.

A ty?

Uczeń wybiera kartę, która wiąże się w jakiś sposób z jego osobistą sytuacją. Możemy tu dać słuchaczom dowolność albo też nakreślić kontekst i skłonić ich w ten sposób do przećwiczenia pewnych zagadnień np. preferencji, planów czy ustaleń na przyszłość,

„gdybym nie był teraz na lekcji, to najbardziej chciałbym…” – wszystkie chwyty dozwolone.

Nigdy, przenigdy!

Uczniowie na podstawie obrazków tworzą zdania o swoich doświadczeniach. Na lekcji angielskiego skupimy się wtedy na użyciu Present Perfect. Możemy też poprosić o uzasadnienie, np. Never have I ever run in a marathon, because I find it difficult to motivate myself to train regularly. Maybe in the future I’ll decide to do it when I have more time.

Możemy też pójść o krok dalej i zagrać w grę stylizowaną na jedną z rozgrywek z programu Ellen DeGeneres. Wtedy uczeń wybiera kartę i tworzy zdanie zaczynające się od Never have I ever… Następnie pozostałe osoby z grupy zależnie od sytuacji podnoszą kartki z napisem Yes, I have lub No, I haven’t i wybrańcy wyjawiają szczegóły. W takiej sytuacji można dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy o sobie nawzajem, a czasy ćwiczą się wręcz same.

Porównajmy!

Krótka piłka – każdy uczeń losuje dwie karty i musi stwierdzić, co jest między nimi podobnego oraz czym się różnią. Wbrew pozorom wymaga to dużej kreatywności.

Rozgrzewka z kartami Story Bits!

W mojej opinii

Zadaniem słuchaczy jest wylosowanie karty i ułożenie zdania, z którym inni uczniowie mogą się zgadzać lub nie. W tym punkcie możemy poćwiczyć zwroty służące do wyrażania i uzasadniania opinii, zgadzania się i niezgadzania, struktury it’s advisable / reasonable / crucial to

Prawda czy fałsz?

Uczniowie pracują w parach. Jeden z nich losuje kartę i musi ułożyć zdanie nawiązujące do sytuacji przedstawionej na karcie. Zadaniem drugiej osoby z pary jest zareagowanie i stwierdzenie, czy opis pasuje do obrazka.

Innym ciekawym pomysłem może być ćwiczenie krótkich odpowiedzi. Zależnie od poziomu, możemy poprosić kursantów o zadawanie pytań zaczynających się od czasowników posiłkowych, na które trzeba będzie udzielić krótkiej odpowiedzi. Zadawanie pytań to pięta achillesowa wielu uczniów, bo oni przeważnie na pytania odpowiadają, więc należy jak najczęściej stwarzać okazję do przećwiczenia tej umiejętności.

Rozgrzewka z kartami Story Bits!

Słowa, słowa…

Jeśli mamy fiszki ze słownictwem z poprzednich zajęć, możemy poprosić kursantów o wyselekcjonowanie kart StoryBits tak, żeby dało się je opisać z użyciem wybranych wyrażeń. Pod koniec lekcji możemy wrócić do wybranych kart i poprosić uczniów o odtworzenie zdań albo kontekstów, w których wcześniej użyli danych słówek.

Wróżbita Maciej

Wybieramy kartę łączącą się w jakiś sposób z tematem, który później będzie szerzej omawiany na lekcji. Następnie ma miejsce burza mózgów, w trakcie której uczniowie odgadują, jakie konkretnie zagadnienie będzie poruszane. W razie potrzeby możemy naprowadzić słuchaczy na właściwy tor – czasami może to się okazać konieczne. Z doświadczenia wiem, że niekiedy kursanci bywają tak pomysłowi i kreatywni, że coraz bardziej odbiegają do tematu zajęć zamiast się do niego zbliżyć.

Było, jest i będzie

Kursanci opisują to, co wydarzyło się do tej pory na karcie, co się dzieje teraz oraz co nastąpi później. Po takim ćwiczeniu możemy poprosić ich o opis swojej osobistej sytuacji w taki sam sposób, np. zjadłam już dziś śniadanie, teraz uczestniczę w zajęciach, a potem spotykam się ze znajomą. Personalizacja przede wszystkim!

To ludzka rzecz pogadać

Wybieramy karty, które przedstawiają tę samą postać i prosimy uczniów o stworzenie spójnej historii zawierającej wszystkie sytuacje. Możemy zawrzeć takie elementy jak: tytuł, zdanie rozpoczynające lub kończące, czasy przeszłe lub konkretne wyrażenia, które chcemy przećwiczyć.

 

Na dzisiaj to już wszystkie nasze pomysły na rozgrzewkę z kartami StoryBits Może ktoś wpadł na jeszcze jakiś ciekawy pomysł i chciałby się nim z nami podzielić?

Życzymy owocnej pracy i świetnej zabawy z kartami StoryBits

Jeśli nie macie jeszcze swojego zestawu StoryBits, możecie go zakupić w sklepie Teacher’s Corner TUTAJ

 

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Odkryj więcej...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • 22 400-13-50
  • sklep@teacherscorner.pl
  • Branickiego 11/10
    02-972 Warszawa

Zapisz się do newsletter'a

Please wait...

Dziękujemy!

  • 22 400-13-50
  • sklep@teacherscorner.pl
  • Branickiego 11/10
    02-972 Warszawa

Zapisz się do newsletter'a

Please wait...

Dziękujemy!