po co nauczycielowi profil na Instagramie

Po co nauczycielowi profil na Instagramie?

Jeżeli nie masz jeszcze profilu na Instagramie i za żadne skarby mieć nie chcesz, lepiej nie czytaj tego artykułu. Zachodzi ogromne ryzyko, że zaraz po zapoznaniu się z moimi czterema solidnymi argumentami zapragniesz - mimo wszystko - konto na Instagramie założyć. A jeżeli już masz swój profil w tym serwisie, może znajdziesz poniżej podpowiedź jak zrobić z niego jeszcze lepszy użytek.

To prawda, media społecznościowe służą większości z nas do rozrywki. Ale nie tylko. W każdym razie wykorzystywanie Instagrama czy Fejsika wyłącznie do publikowania własnych swłitfoci i patrzenia zawistnym okiem jak to inni mają dobrze na wakacjach w Tajlandii jest sporym błędem, a przynajmniej zaniedbaniem. Niedoceniany, bo pozornie płytki i powierzchowny Instagram, to doskonała platforma promocyjno-informacyjna, która, również nauczycielom języków, ma wiele do zaoferowania.

1. Promocja własnej marki

Zacznijmy od kwestii najbardziej oczywistej. Jeżeli korzystasz z Facebooka np. do promocji marki swojej szkoły językowej, wiesz już, że media społecznościowe pozwalają na szybkie i relatywnie niskokosztowe dotarcie do potencjalnych klientów. Nie inaczej ma się sprawa z Instagramem, bo tutaj też zaglądają twoi klienci. Z tą tylko różnicą, że średnio są to ludzie nieco młodsi od tych, których znajdziesz na Facebooku. Tych klientów prawdopodobnie nie przyciągniesz dużymi porcjami tekstu, a raczej dobrze skomponowanymi i atrakcyjnymi obrazkami, które pokażą im się w aktualnościach oraz dynamicznymi i ciekawymi relacjami na InstaStories.

Tylko jak to się robi?

Jeżeli nie masz pomysłu na to jak ugryźć kwestię instapromo, zacznij od sprawdzenia, jak robią to inni. Kogo warto podejrzeć?

@rock_your_english

Ten profil śledzi ponad 30 tysięcy osób, powiązany kanał na YouTubie ma 220 tysięcy subskrypcji, a brodate oblicze Pawła Grabiasa, który to wszytko ogarnia, zna chyba każdy nastolatek w Polsce. Facet naprawdę wymiata. Zarówno youtubowy, jak i instagramowy profil Rock Your English warto śledzić, aby zobaczyć jakie treści są faktycznie przydatne młodym internautom, a także aby podpatrzeć jak można w mediach społecznościowych promować markę osobistą w sposób autentyczny i z dużą dozą dystansu do samego siebie.

@trener_angielskiego

Prawie 9 tysięcy followersów ma z pewnością bardzo konkretne (i praktyczne) powody, by na bieżąco śledzić, co ma do powiedzenia prowadząca ten profil Beata Topolska. Do jej postów bezbłędnie przyciągają świetnie skomponowane zdjęcia: konsekwentnie utrzymane w pastelowej tonacji, romantyczne, a miejscami niemal oniryczne. Ale tym, co u autorki jest najbardziej godne uwagi, są Stories. To w nich Beata dzieli się konkretną wiedzą i językowymi radami ze swoimi fanami. A robi to bardzo swobodnie i pomysłowo w różnorodnych cyklach tematycznych, na przykład w cyklu poświęconym wymowie lub w swojej “prasówce” prezentującej słownictwo w autentycznym kontekście. Na to konto warto rzucić okiem, aby zobaczyć jak przyciągnąć do siebie dorosłych uczniów.

@gettinenglish

Kolejny profil, z którego dowiecie się w jaki sposób i jakimi treściami zainteresować ucznia dorosłego, w tym tego szukającego treści Business English, należy do Sławka Mączki. Niemal 5 tysięcy osób śledzi jego minimalistyczne zdjęcia, w których opisach aż roi się od przydatnych słówek i wyrażeń, a także przekazu mocno motywującego do nauki. To instagramowe konto jest dla jego autora sposobem na promocję zarówno lekcji, których udziela online oraz w realu, jak i książek do nauki języka, które sprzedaje w swoim sklepie internetowym.

@rudi_rood

Konto prowadzone przez Natalię Biernacką jest świetnym przykładem na to, jak z sukcesem promować lokalną szkołę językową za pomocą mediów społecznościowych. Profil Natalii i jej szkoły zlokalizowanej gdzieś pod Nowym Sączem śledzi ponad 3 tysiące osób. W kolorowych i naładowanych mnóstwem pozytywnej energii wpisach oraz relacjach Natalia – sama jak kolorowy ptak – dzieli się obrazkami zarówno z życia swojej szkoły, jak i z prywatnych podróży. Jeżeli chcesz zobaczyć jak promuje się lokalną szkołę językową dla dzieci, koniecznie zobacz jak robi to Natalia.

@lexical_lab

Znacie serię podręczników Outcomes? A książkę Teaching Lexically? Ich autor Hugh Dellar też prowadzi konto na Instagramie. 7,5 tysiąca osób śledzi jego pełne humoru posty. Hugh publikuje intrygujące zdjęcia ukazujące lingwistyczne ciekawostki w przestrzeni miejskiej oraz fenomenalne krótkie filmiki przedstawiające i tłumaczące kolokwialne wyrażenia, które można usłyszeć na ulicach Londynu czy spotkać w brytyjskiej prasie. Tak właśnie promuje swoją markę londyński nauczyciel z wieloletnim doświadczeniem, trener, autor podręczników, popularny keynote speaker.

@lucreziaoddone

Ostatni profil, na który polecam wam zerknąć pochodzi spoza anglistycznego podwórka. Dlaczego warto? 50 tysięcy followersów oraz 290 tysięcy subskrypcji na YouTube nie zrobiło się samo. Prowadząca ten profil Lucrezia nadaje po włosku prosto z Rzymu do osób uczących się tego języka na całym świecie. Profil Lucrezii jest mocno lifestylowy: pokazuje na nim przede wszystkim swoje miasto oraz włoską kuchnię, a sam język i jego naukę traktuje troszkę po macoszemu. Jest to przemyślana i naprawdę sensowna strategia: autorka wykorzystuje Instagram głównie do przekierowywania jego użytkowników na swój kanał na YouTubie.

2. Informacje z nauczycielskiego podwórka

Nawet jeżeli nie czujesz się na siłach zostawać gwiazdą smartfonowego ekranu, wciąż możesz się od czołowych nauczycielskich instagrammerów wiele nauczyć. Większość z nich bardzo chętnie chwali się wszelkiego rodzaju rewelacjami i usprawnieniami, jakie wprowadzają na swoich zajęciach i w swoich szkołach. Śledzenie odpowiednich kont na Instagramie to najlepszy i najszybszy sposób na zapewnienie sobie stałego dopływu wiecznie świeżych pomysłów na fajne lekcje.

@nauczycielkaangielskiego

Młoda mama i nauczycielka pracująca z najmłodszymi – Marlena Kubelczuk – prowadzi profil, który wręcz tryska angażującymi pomysłami na zajęcia. Koniecznie zajrzyjcie tutaj po pomysły na fajne aktywności, recenzje książeczek i gier do nauki języków oraz autorskie materiały, które z powodzeniem wykorzystacie na własnych lekcjach.

@fromp.withlove

Kolejną porcję pomysłów i materiałów na zajęcia z najmłodszymi znajdziecie na profilu Pauliny. Tutaj też zobaczycie jak młoda mama anglistka organizuje dalekie podróże z rodziną.

@zyckaanna

Jak na swoich lekcjach wykorzystuje najnowsze rozwiązania technologiczne nauczyciel niemieckiego pracujący z młodzieżą licealną zobaczycie u Anny Życkiej.

Warto zaznaczyć, że trzy panie powyżej to tylko niewielki wycinek bogatej w pomysły i inspiracje nauczycielskiej braci instagramowej i że nauczyciel w zasadzie każdego języka z łatwością znajdzie w tym medium kolegów po fachu dzielących się tym, co w ich klasie najlepsze.

3. Nauczycielskie produkty i promocje

Pewnie nierzadko się zastanawiasz skąd nauczycielskie gwiazdy to wszystko biorą: te gry, nietuzinkowe materiały, nowe książki. Skąd wiedzą, które karty konwersacyjne wybrać, na jakie szkolenie się zapisać i kiedy będzie na to wszystko najlepsza promocja? Odpowiedź jest prosta: śledzą odpowiednie profile na Facebooku i Instagramie.

@edunation.global

Znane niemal wszystkim językowcom Edunation na swoim instagramowym profilu regularnie publikuje informacje o nowych i planowanych szkoleniach, chwali się relacjami z wydarzeń oraz oferuje cenne promocje.

@teacherscorner_pl

My również dbamy o swoje konto na Instargramie i o naszych wiernych fanów. Z profilu Teacher’s Corner najszybciej dowiecie się o najnowszych grach i innych produktach, które nauczyciele wszystkich języków z powodzeniem wykorzystają na swoich lekcjach. Kto zagląda do naszych InstaStories, ten wie, że to właśnie tam pojawiają się najatrakcyjniejsze kupony rabatowe do naszego sklepu.

@sylwia_clayton_tefl

A jeżeli jeszcze wciąż brakuje ci pomysłów i materiałów do druku na zajęcia, koniecznie zajrzyj na profil Sylwii Clayton. Znajdziesz tu między innymi bieżące informacje o genialnych zestawach zadań Convo Pack, które wykorzystasz na zajęciach ze swoimi dorosłymi uczniami.

4. Świetne źródło obrazów na lekcje

Wykorzystywanie zdjęć i ilustracji na zajęciach to mój osobisty konik. Powiedzenie, że obraz jest wart tysiąca słów nie jest wcale pustym frazesem. Właściwie dobrana fotografia, obrazek lub mem pomogą nam na lekcji wprowadzić nowe słownictwo czy zilustrować dowolną strukturę gramatyczną. Mogą też służyć jako wprowadzenie do dyskusji lub materiał, na którym poćwiczymy funkcje językowe. A czy cokolwiek może się do szukania obrazków nadawać lepiej niż apka zbierająca obrazki użytkowników z całego świata?

Jeżeli wiesz dokładnie, co jest ci potrzebne na zajęciach, spróbuj na Instagramie wyszukiwania po hashtagach. Zauważ, że wystarczy wyszukać #kitchendesign, aby uzyskać dostęp do ogromnej porcji materiału, który wykorzystasz na lekcji dotyczącej sprzętów kuchennych, domu, czy umiejscowienia przedmiotów w przestrzeni. A jeżeli chcesz porozmawiać o czymś egzotycznym, o podróżach, a może o Nowym Jorku, błyskawicznie wyszukasz odpowiednie zdjęcia po lokalizacji.

Czasem nie wiemy dokładnie jaki obrazek przyda nam się na lekcje, potrzebujemy za to inspiracji. Rozwiązaniem jest śledzenie kont artystów promujących swoje prace na Instagramie.

@grantdraws

Grant Snider prezentuje na swoim profilu sympatyczne ilustracje, które wykorzystacie do nastrajających optymistycznie dyskusji na różnorodne tematy.

@jude_devir

Yehuda Devir ma dla was świetne humorystyczne obrazki z życia młodego małżeństwa (od niedawna z małym dzieckiem).

@m_melgrati

Marco Melgrati to wybór nieco poważniejszy. Spodoba się wszystkim, którzy lubią ilustracje Dixita, a także niejednoznaczności i treści prowokujące do myślenia.

#hugleikurdagsson

Islandczyk Hugleikur Dagsson nie ma co prawda swojego profilu na instagramie, ale jego kontrowersyjne rysunki znajdziecie pod powyższym hashtagiem. Stanowią świetny wybór dla tych z was, którzy nie boją się niecenzuralnej (baaardzo niecenzuralnej) gry słów.

Pewnie wiesz, ale na wszelki wypadek przypominam: znalezionych na Instagramie zdjęć i ilustracji nie możesz bez zgody ich autora zamieścić w tworzonych przez siebie materiałach edukacyjnych. Nic się jednak złego nie stanie, jeżeli zaprezentujesz je na swojej lekcji bezpośrednio z danego profilu za pomocą smartfona lub komputera, przy okazji reklamując danego twórcę.

Czy to wszystkie korzyści, jakie oferuje nauczycielowi Instagram? Z pewnością na czterech powyższych lista twoich potencjalnych zastosowań tego serwisu się nie kończy. Sądzę, że niebawem dopiszesz do niej swoje własne. Bo – mam nadzieję – udało mi się przekonać cię dzisiaj do zaprzyjaźnienia się z Instagramem.

Autorka Ania

Lektorka, właścicielka szkoły językowej, autorka materiałów edukacyjnych

Odkryj więcej...

Odkryj więcej...

2 Responses

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

thirteen − 10 =

Zapisz się do newsletter'a

Please wait...

Dziękujemy!

Zapisz się do newsletter'a

Please wait...

Dziękujemy!