Zaczynając pracę w przedszkolu nie miałam pojęcia, co mnie czeka. Praca z dziećmi, pomimo że chwilami trudna i niezwykle absorbująca, ma tę wielką zaletę, że niezwykle pobudza kreatywność i wyobraźnię.
W pewnym momencie swojej pracy zaczęłam tworzyć pomoce dydaktyczne z przedmiotów codziennego użytku.
Przekonałam się, że nawet podczas krótkich, 20-30 minutowych zajęć, jestem w stanie wiele zdziałać. Wystarczy tylko odpowiedni zastrzyk kreatywności.
Przygotowując się do wprowadzenia na swoich zajęciach liczebników i kolorów, pomyślałam o urozmaiceniu lekcji tak, aby dzieciaki w przyjemny sposób mogły się nauczyć nowego materiału. Szukałam, szukałam i oto przyszedł kolejny pomysł – pomysł na wykorzystanie torebek śniadaniowych!
Do przygotowania większości z proponowanych poniżej zabaw wystarczą zwykłe torebki śniadaniowe oraz marker
Gra w klasy
Na każdej z przygotowanych wcześniej torebek śniadaniowych zapisujemy liczby od 1 do 10. Następnie rozkładamy wszystkie torebki na podłodze w niewielkich odległościach od siebie. Zadaniem dzieci jest chodzenie po torebkach – najbezpieczniej będzie, jeśli dzieci będą chodzić boso – i wymienianie cyferek, na które weszły.
Zabawa ta może nieco przypominać znaną z pewnością doskonale wszystkim grę w klasy.
Nawigacja
W drugiej wersji tej zabawy łączymy dzieci w pary pary. Jedna z osób wymienia liczby, a druga musi wejść na odpowiednie torebki.
Przy liczniejszej grupie możemy podzielić maluchy na większe zespoły albo przygotować dodatkowe zestawy papierowych torebek. Dzięki temu wszystkie dzieci będą zaangażowane we wspólną zabawę.
Moi uczniowie uwielbiają, jak na lekcji pojawiają się takie aktywności. Jest głośno i zabawnie.
Dodawanie i odejmowanie
W tę zabawę możemy również wprowadzić niewielką domieszkę matematyki. Wystarczy, że zaczniemy dzieciom podawać proste działania dodawania i odejmowania w zakresie 10. Zadaniem uczniów jest udzielenie poprawnej odpowiedzi oraz wejście na właściwą torebkę.
Ile klocków jest w torebce?
Do utrwalenia liczebników zapisanych na torebkach możemy wykorzystać wcześniej przygotowane, drobne przedmioty. Do tego świetnie nadadzą się klocki lego albo przyniesiony z domu makaron (najlepiej sprawdzają się kokardki).
W trakcie zabawy zadaniem uczniów jest wrzucenie odpowiedniej liczby przedmiotów do torby oznaczonej danym liczebnikiem.
Wszystkie kolory tęczy
Torebki śniadaniowe przydadzą się nie tylko przy nauce liczebników. Mogą również posłużyć do nauki i utrwalenia nazw kolorów. Kolory możemy namalować na torebkach flamastrem, farbą albo użyć samoprzylepnych karteczek w określonych barwach.
Przy nauce kolorów możemy wykonać wszystkie opisane wcześniej aktywności. Z tą różnicą, że w przypadku nauki kolorów nie rozwiązujemy działań matematycznych, skupiając się na kolorach poprzez zadawanie pytań w rodzaju: What is the color of a banana?; What is the color of a plum?
Uderz tę muchę!
Jeśli na zajęciach korzystamy z pacek na muchy, możemy ich użyć również w trakcie zabaw z torebkami śniadaniowymi. Otwarta wcześniej torebka, po uderzeniu packą na muchy, wydaje donośny huk, który wzbudzi w grupie maluszków salwy gromkiego śmiechu.
Zaproponowane powyżej zabawy są łatwe do przeprowadzenia. Nie wymagają ani wielu materiałów, ani dużego nakładu pracy, a jednak powodują, że nasze zajęcia w tematyce liczb i kolorów mogą być zupełnie inne.
Mam nadzieję, że moje pomysły staną się inspiracją nie tylko do wykorzystania torebek śniadaniowych ale również innych przedmiotów codziennego użytku.
Koniecznie zapoznajcie się z innymi pomysłami Marleny, które znajdziecie na jej blogu: Nauczycielka angielskiego