Jako nauczyciele doskonale wiemy, że kilka pierwszych minut spotkania „robi zajęcia” i nadaje ton wszystkiemu, co dzieje się później na lekcji. Nie przeczytasz dziś jednak o rozgrzewkach rozwiązujących języki naszym kursantom. Cofniemy się aż do samego początku, nawet pod zamknięte drzwi klasy!
Mowa oczywiście o lead-inach do zajęć, czyli krótkich aktywnościach wprowadzających odpowiedni kontekst oraz pozytywny nastrój.
Dlaczego warto o nich pamiętać już na etapie planowania nowego tematu?
Każda grupa przychodzi do nas w określonym nastroju: uczniowie mogą być roztargnieni, nadmiernie rozgadani lub zwyczajnie zmęczeni po wielu godzinach nauki czy pracy. Jednak emocje, które przynoszą ze sobą kursanci, nie powinny mieć negatywnego wpływu na przebieg zajęć.
Stosowanie lead-inów już na wejściu daje nam, nauczycielom, możliwość odpowiedniego dostrojenia atmosfery i skutecznego przyciągnięcia uwagi grupy, jeszcze zanim zdążą otworzyć usta.
Oto 5 sprawdzonych lead-inów, które możecie zastosować przed swoimi zajęciami!
Guess or die trying
Na wejściu powiedz głośno i w miarę szybko: Hello, today’s lesson is going to be about … a następnie dokończ zdanie bezgłośnie, jedynie poruszając ustami. Powtarzaj do skutku, aż grupa odgadnie co tak tajemniczego czeka ich tego dnia.
What a mess!
Przed zajęciami zapisz na tablicy hasło lub zdanie naprowadzające na temat spotkania, a następnie rozmaż napis palcami. Uczniowie zaraz po wejściu do sali próbują go rozszyfrować, a następnie odgadnąć do czego prowadzi.
Translate my blabber
Podczas gdy grupa wchodzi do sali i zajmuje swoje miejsca, lektor zaprasza od razu jednego z uczniów na środek. Szczęśliwy wybraniec będzie tłumaczył grupie na język polski to, co usłyszy. Jeżeli poziom grupy na to pozwala jest to oczywiście tłumaczenie z języka polskiego na obcy. Lektor szepcze mu na ucho dowolne zdanie związane z tematem zajęć, ale po jednym słówku. Zatem aby wypowiedź nabrała sensu grupa maksymalnie się koncentruje i „przetwarza” pojedyncze słowa w logiczne zdanie.
Check out this hashtag
Przed wejściem do sali uczniowie sprawdzają hashtag, pod którym kryje się zaskakujące zdjęcie lub zabawny mem nawiązujący do tematu zajęć. Zapisz swój hashtag na dużej kartce wraz z prośbą „Check out this hashtag before you enter” i powieś na drzwiach od zewnątrz. Kursanci już przed zajęciami będą mimowolnie skoncentrowani na temacie.
One Word Puzzle
Rozetnij napis – jedno zupełnie nowe słowo związane z tematyką zajęć. Gdy tylko kursanci wejdą do klasy, bez podawania wyjaśnień rozdaj pojedynczym osobom lub grupom jego kawałki do ułożenia (liczbę i wielkość części dostosuj do wieku uczniów). Wprowadzasz dział „Zakupy i usługi”? Niech będą to na przykład chemist’s czy greengrocer’s zamiast shopping, aby grupa sama spróbowała domyślić się o jaki kontekst chodzi.
W mniejszej grupie (także dorosłych!) zamiast rozdawać kawałki papieru możesz zwinąć je w kulki i ułożyć w różnych miejscach sali. Kursanci najpierw wspólnie ich szukają, a następnie rozwiązują zagadkę. Trochę ruchu i kooperacji przed zajęciami dobrze wpływa na rozluźnienie atmosfery!
Pamiętaj, że stosując odpowiednie lead-iny, od progu zyskujesz koncentrację i pozytywne nastawienie grupy. Nie warto zatem pomijać tego kroku. Z dobrym lead-inem nawet najbardziej niewdzięczne tematy, które czasem musimy po prostu „przerobić” zyskują odrobinę przychylności naszych uczniów!
Jeżeli uczysz maluchy, koniecznie odwiedź blog Akademia Lektora , na którym znajdziesz pomysły na wprowadzenie nowego działu w grupach dziecięcych! Artykuł: Jak wprowadzić nowy dział znajdziesz TUTAJ
Czy masz swoje sprawdzone „zajawki” do tematów lekcji, którymi chętnie się podzielisz?
Daj nam znać w komentarzach czy wykorzystasz na zajęciach lead-iny przedstawione w artykule!