Jak przenieść znane aktywności z klasy lekcyjnej do wirtualnej rzeczywistości?

Nowy rok szkolny pozostaje wielką niewiadomą. Większość nauczycieli zapewne chciałaby wrócić do swojej starej szkolnej rzeczywistości. Teraz zajęcia we własnej sali lekcyjnej, pomoce dydaktyczne czy praca w grupach wydają się być luksusem. A to na skutek zaledwie kilkudziesięciu godzin spędzonych na próbach prowadzenia zdalnych lekcji w czasie pandemii…

Nowy rok szkolny powinien, moim zdaniem, skupiać się przede wszystkim na dobru uczniów, zdrowym rozsądku oraz zachowaniu dobrych i zdrowych relacji.. O ile samo otwarcie szkół nie jest zależne od nauczyciela, to jednak ma on ogromny wpływ na to, jak razem ze swoimi uczniami odnajdzie się w nowej rzeczywistości. Od marca każdy z nas zdążył sobie już wypracować swój system radzenia sobie w nowych okolicznościach edukacyjnych, jednak myślę, że przeczytanie o klilku sprawdzonych trickach nikomu nie zaszkodzi.

Dzieci muszą się ruszać

Ucząc dzieci, trzeba mieć przygotowane mnóstwo gier i zabaw, przede wszystkim ruchowych. Mali uczniowie nie są w stanie skupić uwagi na długo, więc przerywniki (brain-breaks) w czasie trwania lekcji są niezbędne. Zestaw doskonale sprawdzających się gier ruchowych na świeżym powietrzu możesz znaleźć tutaj: 12 zabaw na świeżym powietrzu. Każda z wymienionych zabaw sprawdzi się doskonale podczas wyjścia z dziećmi z klasy na korytarz lub boisko w ramach krótkiej przerwy w zajęciach. Ale! Jak sobie poradzić, kiedy nasze zajęcia odbywają się poprzez wirtualną platformę? No cóż, trzeba przystosować siebie oraz grę do nowej, wirtualnej rzeczywistości! 

Klasyczne gry na nowo?

O ile najpopularniejsza gra TPR (total physical response) Simon says… jest bardzo łatwa do przeprowadzenia podczas zdalnej lekcji, to niektóre równie lubiane lubiane przez dzieci aktywności już niekoniecznie. Postaram się jednak przedstawić kilka wskazówek, które pomogą we wprowadzeniu elementów ruchu do rzeczywistości wirtualnej.

Piłka online

Zacznę od gry z piłką. Nauczyciel przedszkolny czy wczesnoszkolny z pewnością ma zawsze gdzieś w zanadrzu piłkę i chętnie organizuje zabawę w kole z rzucaniem czy podawaniem tej zabawki. Jak można zorganizować taką aktywności, kiedy wszyscy uczniowie są online?

  • Poproś każdego ucznia, żeby miał podczas zajęć piłkę – Ty również musisz ją mieć.
  • Rozpocznij grę, np. utrwalającą nowy zakres materiału.
  • Podrzuć piłkę do góry i powiedz słowo z wybranej kategorii. 
  • Następnie podrzuć ją ponownie i powiedz imię dziecka, które musi teraz wykonać tę samą czynność.

Możecie wspólnie postarać się tak rzucać piłką, żeby wyglądało to tak, jakbyście podawali ją sobie bezpośrednio przez monitor.

Za łatwe? Otrzymując od kogoś piłkę wstań, podrzuć ją 3 razy nad sobą, przełóż pod nogą i dopiero przekaż ją dalej.

Od razu uprzedzę, że powyższe propozycje wymagają skoordynowanych ruchów i nieco precyzji. Najlepiej, żeby piłki były niewielkich rozmiarów i wykonane z miękkiego materiału. Przecież nie chcesz podpaść rodzicom swoich uczniów, jeśli piłka zaliczy bliskie spotkanie z monitorem podczas lekcji.

Detektywi w akcji

Poszukiwanie różnych przedmiotów jest ogromnie wciągające. Trzeba wykorzystać potencjał tej aktywności – a sposobów na to jest wiele.

Znajdź i przynieś coś…

Krótkie polecenia mogą być wydawane zarówno przez nauczyciela jak i przez dzieci. Można skupić się na kolorach czy rozmiarach, ale również spróbować nieco trudniejszych przymiotników. To Ty znasz swoją grupę najlepiej – będziesz wiedział, co się sprawdzi.

Zbierz 5 przedmiotów, których użyjesz do…

Nieco dłuższe zagadki będą świetnym sposobem na utrzymanie uwagi uczniów podczas tego biegania po mieszkaniu w poszukiwaniu rzeczy. Spróbuj ułożyć bardziej podchwytliwe polecenia, np. It’s in your bathroom. You use it to wash yourself. It’s not a soap. Kilkoro uczniów pewnie poleci zanim dokończysz.

Opowiadanie z elementami ruchu

Będąc przed ekranem, można pokazywać książeczkę dla dzieci i czytać ją podopiecznym. To taka namiastka wspólnego czytania w kole w sali lekcyjnej.
Ale ile dzieci są w stanie wytrzymać w takim bezruchu mając kilka lekcji online dziennie? Dorzućmy im trochę aktywności fizycznej.

Jeśli mamy odpowiednią książkę, w której występują czasowniki związane z ruchem – wykonujemy te czynności wspólnie z uczniami. Jednak nie czekając na odpowiednią lekturę, można do każdego tekstu czy opowiadania dorzucić nieoczekiwane słowa, które spowodują odpowiednią reakcję ze strony uczniów. Dodaj dynamiczne znaczenie do rzeczowników, np. uczniowie słysząc słowo COW muszą podskoczyć 3 razy. Wplataj takie słowa i najlepiej podczas czytania powtarzaj je kilkukrotnie, np. It was a COW great COW day. Im bardziej nieoczywiste skojarzenia, tym więcej radości sprawią waszym dzieciakom. Bawcie się dobrze.

Damy radę!

Powyższe działania mogą urozmaicić Twoje dotychczasowe zajęcia i sprawdzą się zarówno w klasie online jak i zwykłej. Mam nadzieję, że Was zainspirowałam do działania i  zastanowicie się nad powyższymi propozycjami. Wiadomo, że nauczyciel jest niezwykle kreatywnym człowiekiem, więc z każdej skomplikowanej sytuacji potrafi wybrnąć. I to śpiewająco! Życzę nam wszystkim udanego nowego roku szkolnego.

Chcesz znaleźć więcej inspiracji od Pauliny? Koniecznie odwiedź jej bloga From P with Love i zajrzyj na jej profil na Facebooku oraz na Instagramie!

Paulina Andruszkiewicz-Glińska

Paulina Andruszkiewicz-Glińska

Nauczycielka języka angielskiego, autorka bloga From P. with Love, skierowanego do nauczycieli języków obcych

Odkryj więcej...

Odkryj więcej...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

6 + 2 =

Zapisz się do newsletter'a

Please wait...

Dziękujemy!

Zapisz się do newsletter'a

Please wait...

Dziękujemy!