materiałów dydaktycznych

Pisać czy nie pisać? – 8 cech autora dobrych materiałów dydaktycznych

Wielkonakładowe podręczniki, kolorowe gry językowe, nagrania restauracyjnych dialogów z pobrzękującymi w tle naczyniami… nawet jeżeli nie masz na koncie autorstwa tego, co w pierwszej chwili przychodzi nam na myśl, kiedy mówimy o materiałach dydaktycznych, i tak najprawdopodobniej już od dawna jesteś ich twórcą.

Bo jak inaczej nazwiesz wszystkie samodzielnie opracowane ćwiczenia, rysowane z pieczołowitością fiszki, czy nawet układane przez siebie testy?

W jaki sposób jednak zapewnić dobrą jakość takich materiałów? Skąd wiedzieć, że faktycznie nadajemy się do ich tworzenia?

Poniżej znajdziesz listę najważniejszych cech dobrego autora materiałów dydaktycznych.

1. Znajomość języka

Nie ma zmiłuj. Opracowując materiały, przyjmujemy odpowiedzialność za język, który znajdą w nich uczniowie. Pewne drobne wpadki można próbować poprawić na lekcji, ale nie ma chyba nic bardziej upokarzającego niż tłumaczenie się rozzłoszczonemu rodzicowi z błędów popełnionych podczas układania sprawdzianu.

2. Umiejętność nauczania

Tu też nie ma miejsca na kompromis. Opracowywanie materiałów dydaktycznych do nauki języka wymaga odpowiedniej podbudowy teoretycznej i praktyki w nauczaniu. Bez nich nie jesteś nawet w stanie stwierdzić, które zagadnienia są warte ujęcia w materiałach, a które nie. I to właśnie nauczycielskie przygotowanie oraz doświadczenie stanowią najlepszy drogowskaz w doborze zrozumiałego dla twoich uczniów stylu czy oszacowaniu stopnia trudności materiału.

3. Ogólne zorientowanie w materiałach dydaktycznych

Większość nauczycieli korzysta z różnorodnych publikacji i materiałów. Ich znajomość połączona z krytyczną analizą rozwiązań proponowanych przez innych autorów oraz obserwacją reakcji uczniów na poszczególne ćwiczenia i aktywności to najlepsze źródło wiedzy na temat tego, jakie materiały się sprawdzają, a jakie niekoniecznie.

4. Zrozumienie potrzeb uczniów

Wielu nauczycieli zaczyna tworzyć własne pomoce w odpowiedzi na zróżnicowane potrzeby swoich uczniów. W ten sposób powstają materiały najefektywniejsze: wynikające ze zrozumienia i szacunku dla emocji, motywacji i zainteresowań naszych podopiecznych.

5. Zrozumienie potrzeb nauczycieli

Z czasem pojawia się w nas chęć podzielenia się naszą pracą z innymi nauczycielami. Aby rzeczywiście nasze materiały były dla nich przydatne, powinny być łatwe w użyciu, czytelne i skonstruowane w takich sposób, aby innym nauczycielom pracę ułatwiać, a nie utrudniać przez np. nadmierną ilość zawiłych instrukcji i objaśnień.

8 cech autora dobrych materiałów dydaktycznych

6. Znajomość narzędzi

Znam wiele nauczycielek, które uwielbiają rysować i ręcznie dopracowywać swoje materiały. To oznacza mnóstwo czasu spędzonego na przygotowaniach do zajęć. Ten czas możemy bardzo łatwo zaoszczędzić: zamiast rysować 20 baloników odręcznie, zrobić 20 kopii na kserokopiarce, zamiast wypisywać co roku te same karteczki, spisać je na komputerze i w przyszłym roku już tylko wydrukować. I wierzcie mi: infografiki stworzone w prostej w obsłudze Canvie, quizy zrobione w Kahoocie, materiały zebrane na Padlecie będą o niebo atrakcyjniejsze graficznie i trwalsze, niż te, które zrobicie ręcznie.

7. Zdolność do autorefleksji

Praktykujący nauczyciel ma to szczęście, że wszystkie stworzone przez siebie materiały dydaktyczne może przetestować w prawdziwej klasie, na prawdziwych uczniach. Czasami coś nie działa, jest dla uczniów niezrozumiałe albo nie skutkuje ćwiczeniem umiejętności, na których nam zależy. Wtedy należy dokonać drobnych poprawek albo zrezygnować z ich stosowania w ogóle, co też musimy umieć z pokorą zaakceptować.

8. Oczy dookoła głowy

Świat wokół nas jest pełen inspiracji i niemal gotowych do użycia materiałów. Menu w restauracji, zdjęcie śmiesznej sytuacji na ulicy, artykuły prasowe. Spostrzegawczy nauczyciel bez problemu dostrzeże w nich potencjał do pracy nad słownictwem czy gramatyką. Im bardziej jesteśmy otwarci na dochodzące z zewnątrz sygnały, tym opracowywanie materiałów dydaktycznych jest łatwiejsze oraz przyjemniejsze i daje początek bardziej praktycznym i efektywnym materiałom dydaktycznym.

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na temat opracowywania własnych materiałów dydatktycznych, gorąco polecam ci książkę ETpedia Materials Writing autorstwa Lindsay Clanfield i Johna Hughesa, na podstawie której powstał ten artykuł.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *