Kto nie zna tej wspaniałej rozgrywki? Geniusz gry w kółko i krzyżyk tkwi w jej prostocie, wszak większość naszych uczniów, dużych i małych, zna jej zasady. Nawet jeśli nie, to reguły tej gry są bardzo proste do wyjaśnienia. Jak można jednak wykorzystać kółko i krzyżyk na zajęciach języka obcego? Śpieszę z wyjaśnieniem!
Wyobraźcie sobie taką sytuację: jest zimny, deszczowy dzień. Uczniowie są zaspani, przybici i brakuje im energii, a nauczyciel ma ambitny plan – powtórzyć wcześniej omawianą strukturę gramatyczną. Czy jest jakiś sposób na wykrzesanie entuzjazmu z grupy zmęczonych życiem słuchaczy? A może odrobina rywalizacji?
Wszyscy znamy zasady gry kółko i krzyżyk: rysujemy tabelkę 3×3 pola, a zadaniem graczy jest postawić 3 symbole w jednym rzędzie: poziomo, pionowo, lub na skos. Brzmi mało “językowo”? Otóż wystarczy co nieco w każdą krateczkę wpisać i mamy gotowe, angażujące ćwiczenie językowe. A co wpisujemy?
Gramatyka
Wykorzystując zabawę w kółko i krzyżyk możemy przećwiczyć dowolne zagadnienie gramatyczne. Na czym jednak polega wyższość tego sposobu nad jednostajnym rozwiązywaniem zadań? Uczeń, chcąc wygrać rundę, ma znacznie większą motywację, aby wykonać zadanie poprawnie. Niby nic, ale spróbujcie tego ze swoją grupą, na pewno zobaczycie różnicę w ich podejściu!
Moi uczniowie dobrze znają tę grę, więc często proszę ich o zaprojektowanie planszy dla kolegi/koleżanki z grupy lub dla innej pary. Na szczęście zrobienie tego nie wymaga dodatkowych przygotowań ani materiałów, a wykonanie tabelki samo w sobie jest świetnym ćwiczeniem.
Czasy Gramatyczne
Wystarczy w każdym polu wpisać czasownik, a zadaniem ucznia będzie, przed postawieniem symbolu, ułożyć zdanie w określonym czasie gramatycznym, np. Past Simple. Dla utrudnienia możemy ustalić, aby kolejne zdania wiązały się ze sobą tworząc spójną historyjkę, np.
Yesterday I went to school (go). At school I met my best friend (meet). He gave me a birthday card (give).
Tryby Warunkowe
Budujemy zdania rozpoczynające się od If I were… i uzupełniamy je rzeczownikiem znajdującym się na danym polu, np. If I were a car I’d be a Ferrari!, If I were an animal I’d be an anteater!.
Mowa Zależna
Do tabelki wpisujemy całe zdania, przepisane np. z dialogu w podręczniku. Uczniowie skreślając pola zamieniają zdania na mowę zależną.
Stopniowanie przymiotników
W tabelce wpisujemy przymiotniki, uczniowie układają zdania używając przymiotników w stopniu wyższym, np. The mouse is smaller than the cat.
Określenia Czasu
W tabelce wpisujemy określenia czasu takie jak never, always, at the moment, so far, a zadaniem uczniów jest ułożenie zdania w poprawnym czasie gramatycznym.
Słownictwo
Kółko i krzyżyk można wykorzystać również do przeprowadzenia wielu ciekawych ćwiczeń na słownictwo.
Słówka z czytanki/słuchanki
W tabelce umieszczamy najważniejsze słówka z omawianej czytanki, uczniowie grając muszą podać polskie tłumaczenie, definicję w języku obcym lub użyć słowa w zdaniu. Grywalizacyjny charakter zadania oznacza, że uczeń niekoniecznie wybierze słówko, które najlepiej zna, a raczej to, które jest mu niezbędne do zwycięstwa!
Name 5…
Wpisujemy w każdą tabelkę Nazwij 5… (lub 7, lub 10…) słówek z danej kategorii, np. Nazwij 5 przedmiotów szkolnych, Nazwij 5 niebezpiecznych zawodów.
Prepositions of Place
W tabelce wpisujemy przyimki miejsca. Zadaniem graczy jest ułożenie prawdziwego zdania z użyciem danego przyimka, np. The schoolbag is under the desk.
Linking words/Łączniki
W tabelce wpisujemy łączniki takie jak so, because, although, a uczniowie układają prawdziwe zdania z ich wykorzystaniem.
Komunikacja
Nasza zabawa nie musi się ograniczać jedynie do ćwiczenia gramatyki i słownictwa. Wykorzystując kółko i krzyżyk możemy również przeprowadzić szereg ćwiczeń komunikacyjnych.
Dialog
Uczniowie uzupełniają tabelkę sami, wpisując słowa, które kojarzą im się z danym tematem, np. z muzyką. Następnie prowadzą dialog, w którym warunkiem jest użycie w swojej wypowiedzi słówka z tabelki.
Talk for 30 seconds about…
Wpisujemy do tabeli ogólne tematy konwersacyjne, zadaniem uczniów jest mówienie na dany temat przez 30 sekund bez przerwy. Czas wypowiedzi dopasowujemy do poziomu naszych podopiecznych, z czasem możemy go zwiększyć, np. do jednej minuty.
Funkcje językowe
W tabelce wpisujemy popularne funkcje językowe. Zadaniem ucznia może być przetłumaczenie zwrotu, uzupełnienie go lub dopowiedzenie poprzedzającego lub następującego zdania. Takie karty najczęściej laminuję, a moi uczniowie skreślają pola suchościeralnym markerem. Idealny trening przed egzaminem ósmoklasisty!
Trochę Inaczej
Grę w kółko i krzyżyk możemy wykorzystać inaczej niż na papierze. Często używam kart obrazkowych, np. Story Bits czy Dixit i układam je we wzór 3×3. W tej wersji ćwiczenia uczniowie zakrywają swoje pola kolorowymi karteczkami. Ustalamy wcześniej, czy chcemy poćwiczyć opisanie obrazka, nazwanie pewnej liczby elementów na nim, czy jakąś strukturę gramatyczną. W ten sposób możemy wykorzystać DOWOLNE karty obrazkowe, własnoręcznie wykonane fiszki, karteczki ze zdaniami do uzupełnienia… Ważny jest element rozgrywki i motywacji ucznia do poprawnego wykonania zadania. Dla przykładu, dla przedstawionych na zdjęciu kart Story Bits Kids pytaniem może być What has just happened?, a za pomocą kart z Chyba Śnisz! gracze przećwiczą udzielanie rad.
Rozgrywka w kółko i krzyżyk niekoniecznie musi mieć miejsce w parach. Możemy podzielić całą klasę na dwie drużyny i zagrać wspólnie na tablicy! Tę opcję często wykorzystuję podczas ćwiczeń na poprawność, kiedy zależy mi na wyłapaniu i poprawieniu wszystkich ewentualnych niedociągnięć.
Mam nadzieję, że po lekturze tego artykułu i Ty spróbujesz wykorzystać kółko i krzyżyk na swoich zajęciach językowych na tysiąc, albo i więcej, sposobów!
Artykuł pełen kreatywnych inspiracji przygotowała dla Was Paulina Dolęga. Jeśli chcecie poznać inne pomysły Pauliny, koniecznie odwiedźcie ją na jej Instagramie @dolanguage
Kto nie zna tej wspaniałej rozgrywki? Geniusz gry w kółko i krzyżyk tkwi w jej prostocie, wszak większość naszych uczniów, dużych i małych, zna jej zasady. Nawet jeśli nie, to reguły tej gry są bardzo proste do wyjaśnienia. Jak można jednak wykorzystać kółko i krzyżyk na zajęciach języka obcego? Śpieszę z wyjaśnieniem!
Wyobraźcie sobie taką sytuację: jest zimny, deszczowy dzień. Uczniowie są zaspani, przybici i brakuje im energii, a nauczyciel ma ambitny plan – powtórzyć wcześniej omawianą strukturę gramatyczną. Czy jest jakiś sposób na wykrzesanie entuzjazmu z grupy zmęczonych życiem słuchaczy? A może odrobina rywalizacji?
Wszyscy znamy zasady gry kółko i krzyżyk: rysujemy tabelkę 3×3 pola, a zadaniem graczy jest postawić 3 symbole w jednym rzędzie: poziomo, pionowo, lub na skos. Brzmi mało “językowo”? Otóż wystarczy co nieco w każdą krateczkę wpisać i mamy gotowe, angażujące ćwiczenie językowe. A co wpisujemy?
Gramatyka
Wykorzystując zabawę w kółko i krzyżyk możemy przećwiczyć dowolne zagadnienie gramatyczne. Na czym jednak polega wyższość tego sposobu nad jednostajnym rozwiązywaniem zadań? Uczeń, chcąc wygrać rundę, ma znacznie większą motywację, aby wykonać zadanie poprawnie. Niby nic, ale spróbujcie tego ze swoją grupą, na pewno zobaczycie różnicę w ich podejściu!
Moi uczniowie dobrze znają tę grę, więc często proszę ich o zaprojektowanie planszy dla kolegi/koleżanki z grupy lub dla innej pary. Na szczęście zrobienie tego nie wymaga dodatkowych przygotowań ani materiałów, a wykonanie tabelki samo w sobie jest świetnym ćwiczeniem.
Czasy Gramatyczne
Wystarczy w każdym polu wpisać czasownik, a zadaniem ucznia będzie, przed postawieniem symbolu, ułożyć zdanie w określonym czasie gramatycznym, np. Past Simple. Dla utrudnienia możemy ustalić, aby kolejne zdania wiązały się ze sobą tworząc spójną historyjkę, np.
Yesterday I went to school (go). At school I met my best friend (meet). He gave me a birthday card (give).
Tryby Warunkowe
Budujemy zdania rozpoczynające się od If I were… i uzupełniamy je rzeczownikiem znajdującym się na danym polu, np. If I were a car I’d be a Ferrari!, If I were an animal I’d be an anteater!.
Mowa Zależna
Do tabelki wpisujemy całe zdania, przepisane np. z dialogu w podręczniku. Uczniowie skreślając pola zamieniają zdania na mowę zależną.
Stopniowanie przymiotników
W tabelce wpisujemy przymiotniki, uczniowie układają zdania używając przymiotników w stopniu wyższym, np. The mouse is smaller than the cat.
Określenia Czasu
W tabelce wpisujemy określenia czasu takie jak never, always, at the moment, so far, a zadaniem uczniów jest ułożenie zdania w poprawnym czasie gramatycznym.
Słownictwo
Kółko i krzyżyk można wykorzystać również do przeprowadzenia wielu ciekawych ćwiczeń na słownictwo.
Słówka z czytanki/słuchanki
W tabelce umieszczamy najważniejsze słówka z omawianej czytanki, uczniowie grając muszą podać polskie tłumaczenie, definicję w języku obcym lub użyć słowa w zdaniu. Grywalizacyjny charakter zadania oznacza, że uczeń niekoniecznie wybierze słówko, które najlepiej zna, a raczej to, które jest mu niezbędne do zwycięstwa!
Name 5…
Wpisujemy w każdą tabelkę Nazwij 5… (lub 7, lub 10…) słówek z danej kategorii, np. Nazwij 5 przedmiotów szkolnych, Nazwij 5 niebezpiecznych zawodów.
Prepositions of Place
W tabelce wpisujemy przyimki miejsca. Zadaniem graczy jest ułożenie prawdziwego zdania z użyciem danego przyimka, np. The schoolbag is under the desk.
Linking words/Łączniki
W tabelce wpisujemy łączniki takie jak so, because, although, a uczniowie układają prawdziwe zdania z ich wykorzystaniem.
Komunikacja
Nasza zabawa nie musi się ograniczać jedynie do ćwiczenia gramatyki i słownictwa. Wykorzystując kółko i krzyżyk możemy również przeprowadzić szereg ćwiczeń komunikacyjnych.
Dialog
Uczniowie uzupełniają tabelkę sami, wpisując słowa, które kojarzą im się z danym tematem, np. z muzyką. Następnie prowadzą dialog, w którym warunkiem jest użycie w swojej wypowiedzi słówka z tabelki.
Talk for 30 seconds about…
Wpisujemy do tabeli ogólne tematy konwersacyjne, zadaniem uczniów jest mówienie na dany temat przez 30 sekund bez przerwy. Czas wypowiedzi dopasowujemy do poziomu naszych podopiecznych, z czasem możemy go zwiększyć, np. do jednej minuty.
Funkcje językowe
W tabelce wpisujemy popularne funkcje językowe. Zadaniem ucznia może być przetłumaczenie zwrotu, uzupełnienie go lub dopowiedzenie poprzedzającego lub następującego zdania. Takie karty najczęściej laminuję, a moi uczniowie skreślają pola suchościeralnym markerem. Idealny trening przed egzaminem ósmoklasisty!
Trochę Inaczej
Grę w kółko i krzyżyk możemy wykorzystać inaczej niż na papierze. Często używam kart obrazkowych, np. Story Bits czy Dixit i układam je we wzór 3×3. W tej wersji ćwiczenia uczniowie zakrywają swoje pola kolorowymi karteczkami. Ustalamy wcześniej, czy chcemy poćwiczyć opisanie obrazka, nazwanie pewnej liczby elementów na nim, czy jakąś strukturę gramatyczną. W ten sposób możemy wykorzystać DOWOLNE karty obrazkowe, własnoręcznie wykonane fiszki, karteczki ze zdaniami do uzupełnienia… Ważny jest element rozgrywki i motywacji ucznia do poprawnego wykonania zadania. Dla przykładu, dla przedstawionych na zdjęciu kart Story Bits Kids pytaniem może być What has just happened?, a za pomocą kart z Chyba Śnisz! gracze przećwiczą udzielanie rad.
Rozgrywka w kółko i krzyżyk niekoniecznie musi mieć miejsce w parach. Możemy podzielić całą klasę na dwie drużyny i zagrać wspólnie na tablicy! Tę opcję często wykorzystuję podczas ćwiczeń na poprawność, kiedy zależy mi na wyłapaniu i poprawieniu wszystkich ewentualnych niedociągnięć.
Mam nadzieję, że po lekturze tego artykułu i Ty spróbujesz wykorzystać kółko i krzyżyk na swoich zajęciach językowych na tysiąc, albo i więcej, sposobów!
Artykuł pełen kreatywnych inspiracji przygotowała dla Was Paulina Dolęga. Jeśli chcecie poznać inne pomysły Pauliny, koniecznie odwiedźcie ją na jej Instagramie @dolanguage