Różnościenne kostki przydają się nie tylko do gier RPG. Możesz z nimi usprawnić pracę w parach, powtórzyć słówka, oraz sprawić, by wiele ćwiczeń komunikacyjnych nabrało nowych barw, które rozjaśnią twoją klasę!
Czas potrzebny na przygotowanie: 0 minut
Czas przeprowadzenia: od 15 minut do całej lekcji
Potrzebne materiały:
- kostki RPG
- tablica
- papier i coś do pisania


Odpowiednie przygotowanie
Zanim rozpoczniecie grę, zapiszcie na tablicy 20 słówek, które ostatnio się pojawiły, lub też takich, które uczniowie najbardziej lubią (kryteria zależą od pomysłowości – mogą być np. słówka na literę P itp.).
Wyjaśnij uczniom, że będą w parach odgrywać krótkie rozmowy, z których każda będzie zupełnie inna, bo jej specyfika zostanie określona na podstawie rzutów kostką. Każda para rzuca kostkami i na podstawie uzyskanych wyników określa jaka będzie to rozmowa, gdzie będzie przebiegać, czego dotyczyć i kto będzie jej bohaterem.
Do dzieła!
Na początku zabawy uczniowie muszą wykonać serię rzutu różnościennymi kostkami.
Rzut kostką czterościenną (tzw. k4) pozwoli uczniom określić kogo będą odgrywać (np. wyrzucona 1 oznacza, że będą odgrywać celebrytę, 2 – superbohatera, 3 – postać z literatury lub filmu, 4 – kosmitę).
Rzut k6 określi jaki jest rejestr językowy rozmowy (np. 1 – pogawędka rodzinna, 2 – rozmowa telefoniczna z dawno niewidzianym znajomym, 3 – kłótnia z kolegą lub koleżanką z klasy/pracy, 4 – negocjacje z terrorystą, 5 – pierwsza randka, 6 – przypadkowa rozmowa z nauczycielem/wykładowcą/szefem).
Rzut k8 określi miejsce, w którym odbywa się spotkanie ( np. 1 – park, 2 – szkoła/praca, 3 – cmentarz, 4 – pub/dyskoteka, 5 – bank, 6 – szpital, 7 – ulica, 8 – muzeum).
Dwie k10 będą pomagały określić tematy rozmowy. Proponuję, by jedna k10 oznaczała akcje (np. iść, brać, robić itp. – w zależności od zaawansowania grupy), a druga opisywała przymiotniki (np. duży, mały, piękny itp. – w zależności od grupy).
Rzut k12 pomoże zawęzić temat rozmowy. Jeśli zadanie ma ćwiczyć ogólny angielski, można przyjąć szerokie tematy (np. 1 – pogoda, 2 – przyjaciele, 3 – pieniądze, 4 – środowisko naturalne, 5 – hobby, 6 – sztuka, 7 – technologia, 8 – uczucia, 9 – codzienna rutyna, 10 – nauka, 11 – zakupy, 12 – zwierzęta), można też zawęzić i sprecyzować tematy do zakresu, który aktualnie powinna przećwiczyć grupa.
Ostatnia kostka, k20, wskaże, które z zapisanych wcześniej na tablicy słówek należy wykorzystać w trakcie rozmowy.
Gdy już wszystkie pary mają swoje wyniki rzutów, daj im chwilę na opracowanie rozmów.
To zadanie, w czasie którego przyjazny kosmita może spotkać się na cmentarzu z Batmanem na pierwszej randce. Będą zrywać piękne kwiaty i rozmawiać o zakupach, a w czasie rozmowy będzie musiało pojawić się słówko shenanigans.

Inspirację przygotowała dla was Monika z bloga That is Evil
Twoi uczniowie przećwiczą:
- budowanie wypowiedzi w języku obcym;
- reagowanie na zmieniającą się dynamicznie sytuację;
- słownictwo z poprzednich zajęć.
Najnowsze inspiracje


Celuj w dialog!
Dorośli uczniowie, przychodzący na lekcje języka obcego, doskonale wiedzą, że ważnym elementem nauki języka jest ćwiczenie ustnych wypowiedzi. Nie wszyscy jednak są skorzy do tego,


Gramatyka – przepowiadanie przyszłości
Większość z nas chciałaby zapewne wiedzieć, co spotka nas w przyszłości. Nowe zawodowe wyzwania? Wielka miłość? Zwycięski los na loterii, zapewniający ogromną wygraną? Wróżby, dające


Rozgrzewka – co będziemy dzisiaj robić
Uczniowie, którzy przychodzą na lekcję języka obcego, bardzo często zastanawiają się, co też ciekawego spotka ich w sali zajęciowej tym razem. To zainteresowanie można wykorzystać