nauczycielu, nagraj film

Nauczycielu, nagraj film!

Zamknięcie szkół, przejście na zdalny system nauczania i sprostanie nowym e-wymaganiom przysporzyło nauczycielom wiele trudności. Tym bardziej, że wszystko wydarzyło się z dnia na dzień, bez czasu na zastanowienie, bez wskazówek jak w najefektywniejszy sposób przekazywać swoim uczniom wiedzę na odległość. Na ten moment możliwości mamy kilka, jedne funkcjonują lepiej, inne trochę gorzej. Ja osobiście polecam ci nagrywać filmy!

Jestem nauczycielką języka niemieckiego. Pracuję w szkole podstawowej, w klasach początkowych, a także w przedszkolu, więc moją grupą docelową są dzieci młodsze. Przyznam szczerze, że informacja o zdalnym nauczaniu trochę zbiła mnie z tropu i nie boję się powiedzieć tego na głos. Długo zastanawiałam się, w jaki sposób mam uczyć języka obcego małe dzieci, bez możliwości wspólnej zabawy na dywanie, bez słuchania piosenek, śpiewania, tańczenia, bez całego tego cudownego szaleństwa, które zawsze towarzyszyło mi i moim małym uczniom w trakcie zajęć w szkole i w przedszkolu. Nie chciałam opierać się tylko na wysyłaniu rodzicom linku z piosenką, chciałam zrobić coś więcej i w tym momencie postanowiłam nagrywać filmy.

To nie studio nagrań, czyli jak zacząć

Film to takie słowo, które zaraz można skojarzyć z profesjonalną kamerą, oświetleniem, planem zdjęciowym i całym zapleczem rekwizytów. Zawsze powtarzam, że nauczyciele należą do bardzo kreatywnej i pomysłowej grupy zawodowej, poradzą sobie ze wszystkim, nawet z brakiem profesjonalnego sprzętu. Wystarczy chcieć.

nauczycielu, nagraj film

Ja chciałam, więc kamerę zastąpiłam telefonem komórkowym, a za statyw posłużyły mi książki ułożone jedna na drugiej. Nie mogę powiedzieć, że nie poniosłam żadnych kosztów finansowych. Postanowiłam zakupić sobie mikrofon krawatowy, aby mój głos był lepiej słyszalny oraz białą tablicę, tzw. flipchart, aby zapisać najważniejsze słowa czy zwroty w trakcie lekcji z dziećmi szkolnymi. Przedmioty te nie są oczywiście obowiązkowe i można śmiało poradzić sobie bez nich. Kiedy lekcja jest już przeprowadzona i film nagrany, pozostaje tylko zgrać go na komputer, umieścić na stronie (np. na youtube) i rozesłać link do lekcji rodzicom i dzieciom za pomocą dziennika elektronicznego lub poprzez WhatsApp. Prawda, że to proste?

Kilka cennych rad

  • Pamiętaj, aby lekcja nie była zbyt długa. Lepiej nagrać krótszy filmik (15-20 minut), który będzie można odtworzyć sobie kilka razy, aniżeli 50 minut lekcji, do której końca i tak nikt nie wytrwa – nie oszukuj się.
  • Nie wstydź się. To chyba najważniejsza zasada. Jesteś nauczycielem, więc musisz być też aktorem, zmieniać mimikę twarzy, ton głosu, gestykulować. Nie zapomnij o uśmiechu. Spróbuj zarazić swoich widzów dobrą energią.
  • Wyobraź sobie, że uczniowie naprawdę są z tobą. Przywitaj się i pożegnaj dołączając imiona dzieci. Czy nie uśmiechniesz się do ekranu, jeżeli twoja pani macha do ciebie, mówiąc twoje imię? Dla dzieci to wielkie wyróżnienie i wielka radość, a dla nauczyciela idealna okazja do potrenowania pamięci, aby przypomnieć sobie imiona swoich podopiecznych.
  • Pytaj, chwal, nasłuchuj odpowiedzi. Nie ma innej opcji, musisz trochę poudawać. Kiedy zadajesz pytanie, zrób krótką przerwę a po chwili klaśnij w dłonie i pochwal swoich uczniów za odpowiedź, tak jakbyś faktycznie ją usłyszała. Złap się za ucho i nasłuchuj odpowiedzi, możesz udawać, że nic nie usłyszałeś i poprosić o głośniejszą odpowiedź. Wyobrażasz sobie te reakcje po drugiej stronie?
  • Wprowadź aktywności, dzięki którym uczniowie będą brali czynny udział w zajęciach. Zróbcie wspólną gimnastykę, poczarujcie razem, możecie nawet zrobić konkurs, w trakcie którego ty będziesz odliczać do 10 (oczywiście w języku, którego uczysz), a zadaniem dziecka będzie w tym czasie na przykład szybko przynieść coś, o co poprosiłeś. Super sprawdzają się tutaj kolory – przynieść szybko coś, co będzie w kolorze „blau”. Uwierz, że dzieciaki się w to zaangażują i będą pokazywać przed monitorem swoją zdobycz.
nauczycielu, nagraj film
  • Masz zwierzaka? Pokaż go! Twój film będzie chętniej oglądany, kiedy dzieci wypatrzą przechadzającego się w tle psa albo kota. Możesz przedstawić swojego pupila dzieciom, możesz przywitać się z nimi w jego imieniu. Możliwości jest wiele, wystarczy pogłówkować.
  • Pacynka – dla mnie osobiście niezbędny gadżet do prowadzenia zajęć, szczególnie z maluchami. Korzystasz z niej w trakcie zajęć na żywo w przedszkolu? Skorzystaj również na zajęciach, które będziesz nagrywać. Pomyśl, jak miło będzie dzieciom zobaczyć maskotkę, którą dobrze znają z przedszkola, która macha do nich ze szklanego ekranu i zachęca do mówienia w języku obcym.

Plusy i minusy

We wszystkim możemy znaleźć wady i zalety. Będą aspekty, które nas zachęcą do działania, będę też takie, które skutecznie będą nas odstraszać. Tylko od ciebie zależy, w którą stronę pójdziesz i czy sprostasz wymaganiom, jakie stawia przed tobą obecna sytuacja. Musisz liczyć się z tym, że każdorazowo będziesz hospitowany przez rodziców, opiekunów, osoby znające język, które tylko czekają, żeby wyłapać twój błąd. Ze względu na to, polecam jeszcze lepiej przygotowywać się do każdej lekcji. Opracuj swego rodzaju konspekt, na którym zapiszesz sobie na przykład przedstawiane słownictwo. Dzięki temu twoja lekcja będzie przemyślana i nic ci nie ucieknie. Największym plusem i wielką nagrodą będzie informacja, że twoja lekcja się podobała, że dzieci były zainteresowane i proszą o kolejne lekcje właśnie w takiej formie. Tak, to najbardziej napędza do działania!

Odważ się i spróbuj

Nie bój się.

Zrób coś chociaż na próbę i przekonaj się, czy dobrze się w tym czujesz, czy to dla ciebie.

Jesteś nauczycielem, więc masz w sobie dużo odwagi. Jesteś nauczycielem, więc jesteś specjalistą w jakiejś dziedzinie. Jesteś nauczycielem, więc udowodnij wszystkim, że odnajdziesz się w każdej sytuacji i zrobisz wszystko, aby umożliwić twoim uczniom poznawanie świata.

Trzymam za ciebie kciuki.

Artykuł przygotowała dla was Michalina Janik. Koniecznie odwiedźcie jej bloga Język Niemiecki z Panią Misią, jej stronę na Facebooku oraz kanał na YouTube!

Zamknięcie szkół, przejście na zdalny system nauczania i sprostanie nowym e-wymaganiom przysporzyło nauczycielom wiele trudności. Tym bardziej, że wszystko wydarzyło się z dnia na dzień, bez czasu na zastanowienie, bez wskazówek jak w najefektywniejszy sposób przekazywać swoim uczniom wiedzę na odległość. Na ten moment możliwości mamy kilka, jedne funkcjonują lepiej, inne trochę gorzej. Ja osobiście polecam ci nagrywać filmy!

Jestem nauczycielką języka niemieckiego. Pracuję w szkole podstawowej, w klasach początkowych, a także w przedszkolu, więc moją grupą docelową są dzieci młodsze. Przyznam szczerze, że informacja o zdalnym nauczaniu trochę zbiła mnie z tropu i nie boję się powiedzieć tego na głos. Długo zastanawiałam się, w jaki sposób mam uczyć języka obcego małe dzieci, bez możliwości wspólnej zabawy na dywanie, bez słuchania piosenek, śpiewania, tańczenia, bez całego tego cudownego szaleństwa, które zawsze towarzyszyło mi i moim małym uczniom w trakcie zajęć w szkole i w przedszkolu. Nie chciałam opierać się tylko na wysyłaniu rodzicom linku z piosenką, chciałam zrobić coś więcej i w tym momencie postanowiłam nagrywać filmy.

To nie studio nagrań, czyli jak zacząć

Film to takie słowo, które zaraz można skojarzyć z profesjonalną kamerą, oświetleniem, planem zdjęciowym i całym zapleczem rekwizytów. Zawsze powtarzam, że nauczyciele należą do bardzo kreatywnej i pomysłowej grupy zawodowej, poradzą sobie ze wszystkim, nawet z brakiem profesjonalnego sprzętu. Wystarczy chcieć.

nauczycielu, nagraj film

Ja chciałam, więc kamerę zastąpiłam telefonem komórkowym, a za statyw posłużyły mi książki ułożone jedna na drugiej. Nie mogę powiedzieć, że nie poniosłam żadnych kosztów finansowych. Postanowiłam zakupić sobie mikrofon krawatowy, aby mój głos był lepiej słyszalny oraz białą tablicę, tzw. flipchart, aby zapisać najważniejsze słowa czy zwroty w trakcie lekcji z dziećmi szkolnymi. Przedmioty te nie są oczywiście obowiązkowe i można śmiało poradzić sobie bez nich. Kiedy lekcja jest już przeprowadzona i film nagrany, pozostaje tylko zgrać go na komputer, umieścić na stronie (np. na youtube) i rozesłać link do lekcji rodzicom i dzieciom za pomocą dziennika elektronicznego lub poprzez WhatsApp. Prawda, że to proste?

Kilka cennych rad

  • Pamiętaj, aby lekcja nie była zbyt długa. Lepiej nagrać krótszy filmik (15-20 minut), który będzie można odtworzyć sobie kilka razy, aniżeli 50 minut lekcji, do której końca i tak nikt nie wytrwa – nie oszukuj się.
  • Nie wstydź się. To chyba najważniejsza zasada. Jesteś nauczycielem, więc musisz być też aktorem, zmieniać mimikę twarzy, ton głosu, gestykulować. Nie zapomnij o uśmiechu. Spróbuj zarazić swoich widzów dobrą energią.
  • Wyobraź sobie, że uczniowie naprawdę są z tobą. Przywitaj się i pożegnaj dołączając imiona dzieci. Czy nie uśmiechniesz się do ekranu, jeżeli twoja pani macha do ciebie, mówiąc twoje imię? Dla dzieci to wielkie wyróżnienie i wielka radość, a dla nauczyciela idealna okazja do potrenowania pamięci, aby przypomnieć sobie imiona swoich podopiecznych.
  • Pytaj, chwal, nasłuchuj odpowiedzi. Nie ma innej opcji, musisz trochę poudawać. Kiedy zadajesz pytanie, zrób krótką przerwę a po chwili klaśnij w dłonie i pochwal swoich uczniów za odpowiedź, tak jakbyś faktycznie ją usłyszała. Złap się za ucho i nasłuchuj odpowiedzi, możesz udawać, że nic nie usłyszałeś i poprosić o głośniejszą odpowiedź. Wyobrażasz sobie te reakcje po drugiej stronie?
  • Wprowadź aktywności, dzięki którym uczniowie będą brali czynny udział w zajęciach. Zróbcie wspólną gimnastykę, poczarujcie razem, możecie nawet zrobić konkurs, w trakcie którego ty będziesz odliczać do 10 (oczywiście w języku, którego uczysz), a zadaniem dziecka będzie w tym czasie na przykład szybko przynieść coś, o co poprosiłeś. Super sprawdzają się tutaj kolory – przynieść szybko coś, co będzie w kolorze „blau”. Uwierz, że dzieciaki się w to zaangażują i będą pokazywać przed monitorem swoją zdobycz.
nauczycielu, nagraj film
  • Masz zwierzaka? Pokaż go! Twój film będzie chętniej oglądany, kiedy dzieci wypatrzą przechadzającego się w tle psa albo kota. Możesz przedstawić swojego pupila dzieciom, możesz przywitać się z nimi w jego imieniu. Możliwości jest wiele, wystarczy pogłówkować.
  • Pacynka – dla mnie osobiście niezbędny gadżet do prowadzenia zajęć, szczególnie z maluchami. Korzystasz z niej w trakcie zajęć na żywo w przedszkolu? Skorzystaj również na zajęciach, które będziesz nagrywać. Pomyśl, jak miło będzie dzieciom zobaczyć maskotkę, którą dobrze znają z przedszkola, która macha do nich ze szklanego ekranu i zachęca do mówienia w języku obcym.

Plusy i minusy

We wszystkim możemy znaleźć wady i zalety. Będą aspekty, które nas zachęcą do działania, będę też takie, które skutecznie będą nas odstraszać. Tylko od ciebie zależy, w którą stronę pójdziesz i czy sprostasz wymaganiom, jakie stawia przed tobą obecna sytuacja. Musisz liczyć się z tym, że każdorazowo będziesz hospitowany przez rodziców, opiekunów, osoby znające język, które tylko czekają, żeby wyłapać twój błąd. Ze względu na to, polecam jeszcze lepiej przygotowywać się do każdej lekcji. Opracuj swego rodzaju konspekt, na którym zapiszesz sobie na przykład przedstawiane słownictwo. Dzięki temu twoja lekcja będzie przemyślana i nic ci nie ucieknie. Największym plusem i wielką nagrodą będzie informacja, że twoja lekcja się podobała, że dzieci były zainteresowane i proszą o kolejne lekcje właśnie w takiej formie. Tak, to najbardziej napędza do działania!

Odważ się i spróbuj

Nie bój się.

Zrób coś chociaż na próbę i przekonaj się, czy dobrze się w tym czujesz, czy to dla ciebie.

Jesteś nauczycielem, więc masz w sobie dużo odwagi. Jesteś nauczycielem, więc jesteś specjalistą w jakiejś dziedzinie. Jesteś nauczycielem, więc udowodnij wszystkim, że odnajdziesz się w każdej sytuacji i zrobisz wszystko, aby umożliwić twoim uczniom poznawanie świata.

Trzymam za ciebie kciuki.

Artykuł przygotowała dla was Michalina Janik. Koniecznie odwiedźcie jej bloga Język Niemiecki z Panią Misią, jej stronę na Facebooku oraz kanał na YouTube!

Odkryj więcej...

Odkryj więcej...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

nineteen − three =

Zapisz się do newsletter'a

Please wait...

Dziękujemy!

Zapisz się do newsletter'a

Please wait...

Dziękujemy!